Artemissil Gundog

2014-09-24
12:24:00

Mind reader
Ja, mind reader.. Det är exakt vad Pejla är, och jag vet att fler med mig känner igen detta fenomen. Man planerar en svår träning, man smyger ut apporter som man är 100% säker på att hunden inte ser eller vet om, endå så tycks dom veta...
 
Idag, jag hade smygit ut en boll och vittrat in ett litet område, jag veta att pejla inte såg det för hon var minst 50meter bort och letade efter en annan boll ihop med Magda och Zäta..
Innan den utsmygna bollen skulle in, så vittrade jag in en liten gräsplätt, jag gömde 4 bollar som hundarna såg. Skicka Zäta, skickade Magda, skickade Pejla och skickade Magda igen på den sista bollen. Nu skulle jag skicka Pejla igen, genom närsöksområdet, över gräsmattan och ut på en äng och sedan i skogsbrynet låg den "utsmygna" bollen.. Mohaha tänkte jag, vi har gjort liknande övningar förut, men inte med dessa markbyten och avstånd.. Jag ställer upp Pejla, skickar... Hon springer över närsöksområdet som att det inte fanns vidare ut på gräsmattan och ut på ängen och vips så var hon vid skogskanten, en liten stoppsignal och söksignal och bollen var hittad.. Hmm...
 
Ok, en gång ingen gång.. tänk tänk..
 
Gick bort till en annan äng, den är som en fyrkant, jag går med hundarna bort till ena hörnet, vittrat in ett område noga, det är som en kulle, noga noga. Ett par meter framför är det som en mindre ridå av träd, där låtsas jag lägga en boll, jag vittrar in lika noga där men lägger inte ut någon boll.. 
Går tillbaka till hundarna, kastar ut ytterligare en boll ut på en annan äng, även här var var en ridå framför och hon skulle vara tungen att  springa en ganska bra bit ut på ängen för att hitta..
Jag går bort med hundarna till första ängens hörna, och ska skicka till närsöksområdet på kullen. Hon måste springa över ängen genom ridån ut på gräsmattan och upp på kullen.. Jag tänkte här att jag skulle få trycka på henne för att hon inte skulle fasta i ridån.. Tror ni hon stanna i ridån? NÄ!  Ärligt, hur kunde hon veta att det inte låg en boll där? Det är ju jag som bli tränad här, inte hon..
Ok, ska skicka till den andra ängen, för att komma dit så måste hon springa ganska långt över gräsmattan. När hon är bara någon meter framför, kom jag på den brilianta idén att lägga ett långt vänster tecken ist till den första kullen! HA! Nudå, NU blir det väl ändå svårt? Nopp, tar stoppet och vänster väldigt bra. Får jobba rätt länge på kullen för att hitta den sista bollen jag gömt väl!  Väl inne fick hon gå på bollen på andra ängen bakom ridån..
 
Min otroligt vackra teckning ;) ;) ;)
 
 
 
Succé träning kan man kalla detta.. Lärde hon sig nåt? Troligen inte. Lärde jag mig nåt? Japp... Jag kan inte smyga ut apporter när jag är ensam för min hund kan läsa mina tankar....
 
 
 

Kommentar:
#1: Jenny

Haha. Bra att någon lärde sig något då ;) #intebitterinte

Svar: Haha #inteettdugg
Zara Winkler

2014-09-26 @ 00:39:10
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: