Artemissil Gundog

2016-09-15
11:59:00

Torsdag 15/9
Känner att jag blir bättre och bättre på det här med att skriva igen! Kanske ökar suget efter att skriva ännu mer, vi får se.
 
Startade Pejla på A-prov den 10/9 och vi höll oss fint genom grundomgången, hon var lydig och markerade bra, vi lyckades även med en "eye wipe" (även om den senare skulle strykas då första ekipaget fått en dålig anvisning) Sen hamn vi i det där läget "om om inte fanns" våran grupp gick så klart in i en hage med elstängsel, avstängt givetvis.
Pejla hade tur med första apporten som hamnde på våran sida, men sedan var det dags att skicka igenom staketet och det vill hon såklart inte med tanke på att hon fick en regäl smäll för ett par år sedan, hon blev så rädd av den plötsliga smällen att hon drog till och drog upp en kraftig inflamation i onda ryggen - efter det är hon riktigt rädd för stängsel..  Men "om om inte funnits" så hade vi gått riktigt bra då jag hade markerat riktigt bra och hon var lydig. Jag provade att skicka henne, men det syntes på hela henne hur obekväm hon var så jag kallade hem henne och jag tror resultatet blev NC (Non Classified) 
 
 
Återigen för hundrade gången i raden.... bestämt mig för att detta var sista A-provet för henne. Det är för det första ganska dyrt för att åka runt på A-prov för att sedan behöva kalla in pga staket eller dylikt. Förra gången ville hon inte hoppa diken. Hon hade inte längre ont i ryggen med hennes smärtminnen från den tiden sitter djupt rotat i hennes minnesbank. Idag är diken eller andra hopp inget problem, men staket är nåt hon inte kommer kunna komma över. Trots att hon dagligen bli utsatt för det då vi har häst. 
 
Bönan har kkl på söndag, känns rätt okej. Jag är mest orolig för knallning. Men det ska nog gå bra, så länge inget landar för nära, då blir det svårt för henne.
Annars tror jag det borde gå bra, hon är duktig nu på att släppa störningar, det brinner inte huvudet på henne längre. Detta är faktiskt bara hennes 2a säsong på jakt. Visst hade hon jagat någon gång innan jag köpte henne men inte konternuelligt. Och jag testade henne innan jag köpte henne på jakt, men då ställdes det inga krav och då var det injagning. 
 
Hon är en suverän hund, men det är svårt att börja träna en vuxen hund. Hon blir 6år i Januari och jag har i november ägt henne i 2år, på två år har hon dessutom haft 2 valpkullar, hon löper var 4e-5e månad samt haft noskvalster som tog bort flera veckor av träning då hon blev riktigt påverkad, luktsinnet var som bortblåst. Hon kände ingenting!   Så jag är förbannat nöjd med den hunden och hennes utveckling. 
 
Lilla monstret Colin.. Mamma upp i dagen. Nu får jag käka upp mina ord "om jag hade haft Bean från början"  
 
 
En bild som visar Colins personlighet.... "vare nån som sa nåt?" 
 
 
Jag är så nöjd med alla Bönans avkommer, både dom från mig och kullen som Maria hade på henne..   Snart har Armékullen första valpträffen, det ska bli så kul! Jag ser verkligen framemot den! 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: