Artemissil Gundog

2017-08-27
08:12:56

20170827
Full speed just nu, jaktsäsong, provsäsong, Nea har en ny häst sedan 1 månad tillbaka och det är mycket nytt och jag vill ha en fot i alla läger :) 
 
Colin har fått varit med på ett par jakter och är så naturlig man bara kan va, som om hon alltid gjort det. På sin första jakt simmade hon ikapp en dykand, den dyker... hon cirkulerar på platsen, den duger upp och hon på den igen, den dyker.. hon cirkulerar och precis när den duger upp la hon till sista växeln och kom ikapp den.. WOW! Hon hittar fågel på eftersöken, tar egna svängar men följer också med dom andra, men mycket spring och fläng blir det ju såklart, men hon hittar en och annan fågel. Blir nog bra det där :) 
 
 
Två wt har vi varit ute på, unghundsderbyt som gick väldigt bra, lite mycket spring på dom två första stationerna men efter det så var det fullträff.
Igår (26/8) var vi ute och luftade oss på labbeklubbens WT, började med tre fullpott men sedan gick det lite sämre på dom två sista, hon spikar på den fjärde stationen också, men snubblar och tappar dummyn och det får man visst inte göra.. Nu tycker jag ju att det är skillnad på om hunden lägger ner och tar omtag än om hunden snubblar och tappar... Men domaren dömer.. Sista stationen så låser hon sig dit skytten skjuter och missar markeringen som kommer i en annan vinkel, jag låter henne gå, hon söker lite, jag får blåsa stopp och trycka ut och sedan närsök. Kul att hon lyssnade, bra jobbat. 
Jag hade nästan kunnat lista ut att hon skulle följa skyttens skott, men jag vågade inte visa henne kastaren pga knallningsrisken :P Knappt man vågar andas liksom haha! 
Detta resulterade till 81p och en 4e placering. Så nöjd över ungen som håller ihop så fint, bra fortgående, klockrent grepp och perfekta avlämningar. Övning ger färdighet! Som vi tragglat på detta!
 
Tanken med Bönan för i år var att starta A-prov men jag är inte så säker på det längre.. Nu har vi visserligen bara hunnit med ett par jakter än, men aa. Hon är en riktigt bra jakthund, riktig tungjobbare på eftersöken, Men dirigeringsmässigt.. Det brinner i huvudet och hon klarar inte riktigt av det. Hon är lite mer i tack för skjutsen modet.. Så. Vi avvaktar. 
Träningsmässigt är hon i riktigt fin form så det är lite synd faktiskt att vi nog inte kommer ut på A-prov. Men det blir så om dom får jaga för mycket. Jag fick henne lite för sent i livet för att lärt henne sortera. Min prio var att få henne att ta för sig på jakterna. Och nu ja.. har inte det problemet ;) Vi håller oss till A och kanske kanske B prov ist. 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: