Artemissil Gundog

2016-10-19
06:47:13

Onsdag
I år är det mycket jakt, i snitt har det blivit 2ggr i veckan sedan augusti. Hundarna går förfullt. Men nu börjar det bli riktigt kallt för dom och västarna har åkt på. Min favoritväst finns att köpa hos Paw of Sweden, Dokken supervest Xtreme. Sitter kanon på Bönan och gjorde även på Pejla också, men tyvärr tycker jag att den är lite kort i ryggen på henne nu och hennes andra väst slet hon sönder för någon jakt sedan och nu provar jag en väst jag aldrig gillat förut - Dogtech Retriever. Den är mjukare runt om en den ser ut, men på ryggen är karborren riktigt hård och det är ju där den helst ska vara mjuk för Pejla. Men hon jobbade på helt obehindrat på förra jakten så ja, vi kör på den. Jenny hade den låg hemma, för liten för Oban och Nevis kommer förhoppningsvis inte behöva någon ;) 

 

Förra veckan för det säsongspremiär på fasanjakt för oss och denna veckan har jag faktiskt två inbokade. Förhoppningsvis är är den ena ett återkommande ställe. Jag har också andjakt denna veckan som vanligt. Bean ska operera ut en tand så Pejla får slita ensam. Tänk, förr hade jag bara henne och det var inget konstigt. Nu känns det jätte fel att bara ha en hund ut. Bean och Pejla kompliterar varandra riktigt bra, det är inget "följa john" som det kan vara för andra som har flera hundnar ute samtidigt. Sen tycker jag det är skönt att kunna skicka en hund och spara den andra om det behövs skicka på en skammad/svår fågel direkt. 
 
 
 
 
För Colins del blir det mycket sitta i bilen och vänta - hon är riktigt bra på det ;) Men jobbig när vi kommer hem. Alla är trötta utom hon så det är tur vi har Kattarina som barnvakt ;) 
 
Hon fick prova att apportera rapphöna i högt gräs, rapphöna luktar väldigt lite, och denna var dessutom tyvärr inte påskjuten heller då den råkade komma i vägen för en vorsteh (vilket förövrigt var riktigt kul att se hur en stående fågelhund jobbar, jag har bara gått efter spaniel tidigare.) Colin har iallafalll en riktigt bra näsa och än sålänge är hon oföstörd i sin markeringsförmåga ;) Hon kommer sedan in direkt och lämnar av, duktiga lilla valp. Sedan fick hon prova på både fasanhöna och tupp. Hönan kom hon in direkt med som hon alltid gör. Men tuppen, den var riktigt häftig. Hon fick kämpa med att att få upp den och sedan vänder hon upp mot mig, och jag tar fram mobilen för att fotta - och hon springer för första gången förbi istället hehe
 
 
 
Jag har hittat hennes belöning, hon gör i princip vad som helst för leverpastej! Jätte kul för nu har vi kunnat börja med både fotgående och stoppsignal. Det är så roligt att det är många som har valp i samma ålder i år, vi kan hjälpas åt att sporra varandra. 
 
 
Vi har dragit igång en valpkurs med viss inriktigt retriever med Linnea Meiton som instruktör så att jag kan gå med Colin också. Jag är jätte nöjd med det jag ser hos Bönans valpar. Alla har väldigt fin passivitet och är väldigt duktiga på de övningar vi ska göra. Jag är så glad att jag får möjlighet att träffa er och dom ofta. I helgen ska jag umgås med Nevis och matte Jenny. Sedan ska han och Oban bo hos oss i 3dagar. Och på höstlovet kommer Leo och bor hos oss en hel vecka. Det är så kul att få rå om dom! 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: