Artemissil Gundog

2014-05-07
08:14:00

Jaktprov
Spontant och lite galet "råkade" jag anmäla Braith till jaktprov. Jag hade funderat på det där Södertäjeprovet, dom hade svårt att fylla upp plasterna och anmälningstiden förlängdes. Men jag struntade i det ändå, för jag menar.. Jag hade inte tränat med Braith alls på i princip nåt. Veckan innan var preimär för både sök och vilt. Aldrig tränat med gevär, osv osv - Dumdristigt att anmäla!
 
Men det där jäkla provet förföljde mig och det delades massa på facebook att det fanns ytterligare plats på provet osv. Och ja, i fredags när jag var hos Jenny, hade druktigt lite vin så råka jag slänga i väg ett mess till Inga som var provledare, "finns platsen kvar". Somnade sedan, glömde bort det.. På lördag förmiddag får jag ett mess tillbaka att han var anmäld.. Ops..
 
Så ja kort tid för uppladdning.. Jag och Jenny träffade upp "hennes valpköpare" och skulle ha unghundträning. Lotta och Kent, dom har en Oban son i Braiths ålder. Jag hade med mig vilt och bad om ett B-prov upplägg. Det gick kalas! Så bra att även dom anmälde!
 
Min lilla kille gick ut som nr 2. Först var det ett kort fotgående till landmarkeringarna, två kråkor skulle kastas i skogen. Han spika den ena, missa den andra med någon meter med höll sig kvar fint och den kom in fort.
Sedan fotgående och skott under gång till söket. Ett rätt litet sök men det fanns en hel del svårigheter, viltet låg väl gömt och klurigt. Braith började i raketfart! Sedan lugna han ner sig och fick in viltet fint, han gick ner till vattnet och fick vittring på viltet i båten! hehe han ville verkligen ha dom fåglarna, så jag kallar in och han kommer direkt. Domaren ber mig skicka ner mot vassen, vilket jag gör och söta hunden lyder fint. Han får in alla vilt.
Sedan var det fotgående ner till vattnet, en fågel kastades på blank vattnet, och den var plätt lätt och spik. Den andra kastades så att dom var tvungna och springa igenom vassen ut. Han springer ut och sen kom han av sig och simmade en cirkel innan han tog fart och simmar mot fågeln. 
 
Lugn och fin i passiviteten gav oss ett härligt 1a pris! Med följande kritik; En hane som för dagen uppvisar många fina retriever egenskaper. Inledningsvis något hög fart under fältarbetet. Anpassar sedan farten och blir sen effektiv. Väl värt sitt pris!
 
Resultat/Startlistan kan ni läsa HÄR!
 
 
 
 
 

Kommentar:
#1: Jenny

Finaste Braithmannen! Så himla duktig!! Bara två 1:a pris och många 0:or talar för att det var svårt. Kul, nu kan vi träna för nästa klass på riktigt. Bra jobbat - vilket team!!

Svar: Gullungen!
Zara Winkler

2014-05-08 @ 23:42:37
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: