Artemissil Gundog

2014-07-12
10:42:58

Första vattenträningen
Ja igår var det dags för årets första riktiga vattenträning. Jag och Cattis la ut områden på andra sidan sjön, på ena stället uppe i en backe, på ett ställe vid vattenkanten.
 
Pejla ut först och simmar fint ut, hamnar något snett ungefär på "klockan 11" jag blåser stopp och vinkar UT åt "klockan 13" Blev riktigt bra! Coffey emellan och sedan Braith som simmar med bra självförtrende ut, helt plötsligt tvärväder och och kommer in. haha lilla gubben fattade verkligen ingenting. Gjorde om och när han var några meter 10 kanske så kasta vi ut en boll framför honom. Gjorde en gång till där bollen hamnade ännu längre ut på vattnet. Riktigt nöjd med både honom. 
 
Sedan om område två. Två dummysar hade glidit ut på vattnet, Coffey börja och sedan Braith. Jag chansade här med Braith, det hade gått väldigt fort bra på andra dirren så jag testade och skicka, halvvägs ut på vattnet väder Braith om igen men nu trycker jag på med ett UT, han vänder om och fortsätter simma och efter några meter får han syn på dummyn. Riktigt bra även där!
Pejla sist, nu har jag ingen aning om vart dummyn har hamnat, skickar dit henne och när hon är nära strandkanten lägger jag på närsök, hon jobbar av kanten fint, drar upp på land, jag blåster stopp och vinklar med vänster hand och närsök, hon jobbar av strax innan vattnet, sedan går hon ner i vattnet igen och hittar apporten. Tecknen och signalerna satt lika bra på vattnet och andra sidan vattnet som på land. Jag var väldigt nöjd med henne.
 
Sedan får Braith några markeringar på udden som sticker ut här. Han var helt virrig i colan, han gick upp fint på ön men han satte aldrig på näsan och ville bara ner i vattnet igen. Så det blev en del signaler för att få jycken att stanna kvar. Gjorde om 3 gånger innan han gjorde det bra. Haha unghundshjärnan är speciell ibland. 
 
 
Tanken med det var iallafall för att bli en störning för Pejla. Jag gick runt vattnet igen och skulle skicka dolt tillbaka, förbi udden där Braith och Coffey varit och sedan till vänster om platsen vi stått. Tyvärr gav sig Pejlas dåliga rygg till känna här, och hon ville inte riktigt gå i vattnet, men tillslut gick hon i och hon simmar rakt och fint ut, och där tog hon land vägen hela vägen tillbaka. Haha 
 
Cattis tog en fin bild på mig och jyckarna i passiviteten hehe
 
 
Jag är inte lika duktig på att vara tyst och passiv som jyckarna ;) 


 
 

Kommentarer:
#1: Annika

Duktiga ni är som tränar!! Härlig dag och bra övningar, jätte fin bild på er !

2014-07-12 @ 11:44:32
#2: Jenny

Najs med vattenträning! Vilket fusk förresten, nu ligger vi efter juuh! :)

2014-07-13 @ 00:01:22
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: