Artemissil Gundog

2014-02-24
11:55:12

Riktigt nöjd!
När jag cyklade hem från jobbet i söndags så lös solen och det var milt i luften, vårkänsla. Jag packade in hormonstinnt grabb i bilen och så åkte jag till Handen för att möta upp Cattis och Coffey. Jag hade egentligen inga planer på vad jag ville göra. Braith har ju varit helt "lost" ett tag så jag fick se hur han var. Bara att komma ut var underbart. Hon tog mig till vansinnigt bra marker och då börja min hjärna hitta massa övningar! haha
 
Jag fick hålla Braith kort så han inte balla ur, det krävdes inte mycket för att han skulle kunnat gå upp i varv. Så jag struntade helt i fotgåendet och hade koppel på hela dagen. Vi gjorde rutan, riktigt långa avstånd, jag hade tänkt gå närmare än därifrån Cattis skulle skickat Coffey, men Braith fixa det helt fläckfritt och raka fina linjer.
Mycket terrängbyte i varje linjetag - Halvt vattenfylld äng, stenig terräng, snårbuskar, ner fallna tränd, bergigt, you name it! Braith plöjde genom och han höll linjerna så jäkla bra! 3e linjen låg mitt ute på en äng, där hade vi grävt ner bollar, när dom kom fram till pinnen så skulle vi blåsa stopp och sedan närsök. Braith var seg på stoppet så jag skrek till högt, Braith!! Han lyssnade och jobbade riktigt fint. Sista skicket var genom ängen, genom en stor vattenpöl och upp på en liten bergskant, jag blåste stopp och han tvärnita och vände sig om i luften och stanna och tog kontakt, riktigt snyggt! 
 
Cattis hämtade apportkastaren för jag hade hittat jäkligt roliga markeringsställen.  Braith fick en som hamnade bakom ett berg, Braith jobbade länge. Han såg att den hamnade bakom så han jobba där ett tag, kom sedan närmare och sökte framför berget och sedan fick han nåt infall, det syntes tydligt. Och han drog bakom berget igen och så kom han ut med dummyn! Succé, vilken bra lärdom. Lita på din magkänsla gubben. Han fick en markering till direkt på samma ställe och han spika den! 
Jag avslutade sedan med att han skulle få hämta in ett linjetag som låg en bit upp i skogen, dom hade varit där tidigare under dagen. Jag hade riktigt grävt ner minidummys där. Jag skickar dit Braith och blåser stopp och sedan närsök, han lyssnade riktigt bra och jobba länge och noga och hittar dummyn.. Jag ville inte avsluta hans träningspass med ett självständigt arbete, därför fick han ta in linjetaget. 
 
Han var så duktig, lugn och sansad hela träningspasset, satt fint vid min sida när det inte var hans tur. Och jag som inte ens trodde han skulle kunnat se en dummy! Men jag tror mycket berodde på att jag höll honom jäkligt kort.
 
 
 
 
 

Kommentarer:
#1: Annika

Heja er! du ser han kan lilleman!
Perfekt träning med olika moment i ett.

Svar: Ja han var riktigt duktig, kände faktiskt igen honom nu ;) men detta är ju lugnet före stormen, om en vecka är det höglöp för Magda.. Suck
Zara Winkler

2014-02-24 @ 14:07:26
#2: Jenny

Härlig läsning! Duktiga Braith!! Redo för UH-derbyt!! :)

2014-02-25 @ 22:32:21
#3: Marika

Succé, minsann! :-) :-)

2014-02-25 @ 22:59:41
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: