Artemissil Gundog

2014-04-14
09:43:00

Gårdagens WT
Ja, vad ska man säga.. Våran första ruta var ruta 2 och den gick inge vidare alls. En dubbelmarkering, hon tar den först kastade, rundar en liggande trädstam med hittar fort - 8/10p
Den sist kastade markeringen var kort och den missa hon helt, så jag fick vissla en del, men hon lyssnade ok, när dummysarna är inne och jag ger dom till domaren, vänder mig om till Pejla, så hoppar hon på mig - 0p *suck* så totalt på den rutan - 8p
 
Nu hade nevrositeten släppt..  Ruta 3 en dubbelmarkering igen, först en kort och sedan en lång. Här ville domaren att hunden skulle ta den först kastade, Pejla spika bägge! Och jag var övertygad om full pott (20p) men dom hittade väl nåt så - 18p
 
Ruta 4. Skott och markering, och sedan transport några tiotal meter åt höger, ett "bomskott" sköts och då skulle man vända om skicka på markeringen. Spik och helt perfekt - 20p
 
Ruta 5. Dubbelmarkering, ganska korta. Den första hamna i lite gyttja och den andra mitt på ängen. Skickar Pejla på den först kastade, hon springer igenom gyttjan i för hög fart så jag fick ta tillbaka henne och lägga ner på sök, markering två nästintill spik - 18p
 
Ruta 1. Först går en markering, rätt luddigt, sedan går en drive precis till vänster om markeringen när den var klar så skulle hunden skickas till markeringen. Framför oss var en träskpöl och jag antar att dom ville att hunden skulle gå igen om den. Men det visste jag att hon inte skulle göra. Jag sätter ner handen och visar och skickar. hon springer runt pölen, fram till markeringen och söker, tittar upp och för att inte tappa henne ger jag en söksignal och hon söker lite till och hittar den, rundar pölsen tillbaka och lämnar av fint. Här är jag sjukt missnöjd med poängen och tycker att det var grymt snålt att dra 6p!! Hon störde inte mark alls,  jaja vi fick - 14p
 
Totalt = 78p (av 100p) och det är visserligen ett "första pris" i Öppenklass.. 
 
Hussen här hemma fick vatten på kvarnen och skrattade gott åt att jag nolla pga hunden hoppade på mig.. Haha.. Alla mina hundar hoppar och jag har samma problem med Braith :) 
 
 Ingen i vårat lilla gäng igår var direkt super nöjda med gårdagen, surast var nog Jenny ;) Vi hade satt in hundarna i bilen och stod kvar på prisutdelningen mest för "att man gör så".
Jennys min när som ropar "Och på andra plats i elitklass - Jenny Långström med Searover all in Duff" hahaha - Minen, obetalbar!
Grattis Jenny ni är bäst! 
 
 

Kommentarer:
#1: Kalla

Gött jobbat! Ah, lite studs får man räkna med när man har glada och frimodiga hundar;) *visslar lite oskyldigt*

Svar: haha 😜
Zara Winkler

2014-04-14 @ 18:36:45
#2: Anonym

Nolla för att hunden är glad och hoppar!!? Det tyckte jag var galet hårt, brukar det vara så? Jag gillar att mina hundar hoppar i retrieverarbetet. Mot mig får de gärna hoppa, värre när de gör det mot folk.

Svar: Ja, du får ju inte ta på hunden, alls. Och ni är under bedömning så länge kopplet inte är på. Enligt rykten så tolkade domarna det som att hon hoppa efter dummyn?! Helt befängt, domaren stod bakom mig och hon hoppa på mig _efter_ dummyn var avlämnad hos domaren och jag hade vänt mig om igen till Pejla.. Men men, domaren dömmer..
Zara Winkler

2014-04-14 @ 22:25:34
#3: Marika

Var det som råkade skriva anonymt :)

2014-04-14 @ 22:26:12
#4: Marika igen

Haha, glömde ju i min förskräckelse gratulera till förstapriset! :-) Men hjälp ändå... Om hudånden hoppar in i utgångspos, blir det också noll?

Svar: Nä, men avdrag "orolig kring fötterna"
Zara Winkler

2014-04-14 @ 22:34:03
#5: Jenny

Igen, ett förstapris och 78 poäng i debuten är rätt bra. Faktiskt. Alla andra, förutom du och jag, tycker nog också det. Så - först och främst grattis till en bra insats!! Fast jag förstår dig och nu när jag läser det ser jag fler likheter. Det känns liksom värre med riktigt fina poäng på några rutor och bottennapp på andra. Men - det visar vad ni kan och nästa gång är det bara att hålla samma höga nivå rakt igenom. Då blir det 95-100 poäng plättlätt :) Tack. Jag förstår att minen var intressant :P, jag var helt oförberedd och hade räknat bort oss helt efter ruta 1..

Svar: Haha ja.. Har vi orimligt höga krav? (Jag tycker inte det.. Fast det kanske är därför vi lider av prestationsångest delux också!)
Zara Winkler

2014-04-15 @ 19:10:55
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: