Artemissil Gundog

2013-10-17
09:24:00

Bollträning
Igår var en sån däringa skön höstdag igen, lite små kylig men vad gör det när solen väl lyser? =) Jag tog med mig trion ut, bollar och bollkastaren.
 
Dom fick några bollmarkeringar var, jag skickade dom rakt in i skog/växtlighet så det var enbart dolda nedslag. Det var lite för svårt för Braith med bollar i sån här växtlighet, men igår eftersom alla var med så - hitta dom inget, så skickades en annan hund. Snopet! 
 
 
"skicka mig, skicka mig"
 
Vi stod i motsatt håll där bilden är tagen ifrån, på vänster sida hade dom fått markeringar. Innan det hade jag kastat in en boll i diket i början av skogen till höger. Så efter dom hade hämtat några markeringar var på vänster sida så gick jag dit där bilden är tagen ifrån. Skickade Pejla i öppningen ni ser till andra sidan, blåste stopp och vinklade höger. Svårt efter som 1, dom hade fått markeringar till vänster 2, bollen låg i ett dike i början på skogskanten.
Men hon löste det bra, jag fick påkalla kontakt en gång när jag hörde att hon var för långt in i skogen. In kom bollen!
 
Sedan gick jag bort till en äng.. Jag kastade ut 12st tennisbollar, dom skulle få ett bollsök.  Längst bort på andra sidan ängen ser ni att jag markerat med en röd pil vid en buske, där la jag en dummy som Pejla skulle få som dirigering. Innan busken är det som en gata med klippt gräs, vilket många hundar kan se dom en "vägg", så det är bra att träna med sånna hinder. Magda började, hon plockade in 4 bollar och dummyn.. Suck, så det var bara att knalla ut med dummyn igen hehe. Efter hon vare klar så skickade jag Pejla på dirigeringen, nu var ju den helt synlig för henne men eftersom bollar drar så mycket tänkte jag att det nog var
svårt ändå.. Näpp, sa Pejla plätt lätt! 
Jaha sedan skickade jag ut Braith på söket. Han hämtade en boll nästan på direkten och efter det så fattade han verkligen ingenting.. Så, skickade Pejla på söket.. Hon sprang bara omkring och omkring, fort fort.. Jaha tänkte jag... Hmm till slut när hon "tappa gasen" så hitta hon en boll iallafall.. Testade att skicka Braith igen, han trodde då att det var närsök så han började jobba bara några meter in.. Jaha, nähe.. Ny plan. Kallade in honom, satter ner honom och så drog jag ut 4 bollar till och sedan skickade! Han fick då hämtade 2bollar och sedan släppte jag alla samtidigt som på ett eftersök. Jag gick då med dom och betade av marken som "på riktigt". Alla tre jobbade som små spaniels nu, jag tänkte ju att Braith skulle ta rygg på dom andra men det gjorde han inte. Alla tre delade på sig och allt eftersom kom den ena bollen in efter den andra.

 
I passiviteten är han väldigt lugn min lilla kille.. Han la sig ner och väntade hehe (detta var nåot nytt, hoppas det håller i sig!)
 
 
 Efter det hårda eftersök blev det tydligen väldigt varmt och alla var tvungna att springa ner till bäcken för att bada, dom simmade som om det vore en sommardag med 30grader...
 
 
Jag är nöjd med dagen, men dagens bästa hund var faktiskt Magda. Markerade och sökte riktigt riktigt bra! Heja dig Magda!
 
 

Kommentarer:
#1: Annika

Magda Magda hon förvånar dig fortfarande hihih ;o)

Svar: haha ja.. skräp hund...
Zara Winkler

2013-10-17 @ 19:34:12
#2: Jenny

Vilken bra träning! Och vilka härliga marker!

Svar: Ja du får komma hit någon dag, markerna här omkring mig är hur bra som helst! Det finns allt!
Zara Winkler

2013-10-18 @ 21:22:05
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: