Artemissil Gundog

2013-10-21
08:40:05

Aprov funkisar och skottträning!
I fredags var jag funkis på Dalarö provet (aprov) jag hade med mig Pejla och Braith. Han har innan bara varit med på eftersök men i fredags fick han sitta med även under skyttet. Han är en så stabil kille att jag ansåg att det skulle gå bra.
 
Det var också tackjakt så första såten var "vanlig jakt" på stället där vi stod. Och sedan gjorde vi eftersök, jag och Lena med våra jyckar. Tror vi var kvar 3timmar.. Braith var lugn vid min sida, han små gnydde faktiskt lite mellan flogen, när det blev för lång väntan innan det hände nåt. På eftersöket så var han riktigt riktigt duktig, han tog inte rygg på Pejla eller dom andra hundarna utan han körde sitt egen race och kom in och checkade av mig då och då, annars så rusa han omrking.
Han hittade inte så mycket, någon enstaka sådär. Men jag tycker att han var riktigt duktig ändå, han täckte av mark, han var både i vatten,vass och skog på egen tass.
 
Pejla jobbade riktigt riktigt fint och jag tappade räkningen på hur många hon hitta. 
 
Sista såten så satt Braith helt tyst, även mellan flogen. Nu hade han hajat vad det handla om. På eftersöket hitta han snabbt två änder.
 
Pejla gjorde en förbannat bra grej, jag och Lena såg en skammad som gick ner på andra sidan skogen. Shit tänkte vi. Den blir inte lätt att hitta.. På eftersöket sedan så stod jag och titta på Lena som dirigera ut Brave på en skammad på vattnet. Riktigt riktigt bra arbete av den gamla gubben, bravo! Medans jag stod och tittade beundrat så såg jag ju att Pejla hade stukigt i väg, jag vänder mig om och tittar efter henne, vart kommer hon i från om inte från skogen? Jojomen. Hon hade också sett den skammade som gick ner på andra sidan skogen under skyttet. Fan då blir man varm...
 
 
Det regnade och var svin kallt i fredags, men fy bubblan vilken bra dag. Man ser rutinerad hund och orutinerad hund. Pejla håller span, och Braith kollar på nåt helt annat hehe
 
 
 
Pejla tar ut stegen..
 
Braithman!!
 
I söndags träffade vi upp Cattis och Coffey mfl för träning. Vi fokuserade på stadga och fotgående under skott.   Efteråt kom jag på att det var första gången Braith tränar med skott! haha lilleman har varit med på jakt men aldrig tränat med skott.. Lite bakvänt :) 
Vi varvade skottapporter med linjetag till ett område som var dolt för de vuxna, men Braith var med ut när vi la apportera. 
Efter detta "lydnadspass" så avrundade vi med markeringar på ängen. Riktigt bra med kall dag!
 
 

Kommentar:
#1: Maria

Duktig Braith och Pejla, men här kommer en fråga från en ickefågeljaktskunnig människa: Vad är tackjakt, för mig betyder det att man jagar får som smitit? ;)

2013-10-21 @ 12:51:42
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: