Artemissil Gundog

2013-11-19
14:15:42

Äntligen träning med Lena!
Träffade Lena idag för lite träning, det var hundra år sedan vi sågs för att träna hund!
 
Vi började med småglinen, Braith och Jerka. Markeringar, markeringar och markeringar var det som stod på schemat. Braith behöver massor med rutin och erfarenhet. Han började yvigt och det var väldigt mycket spring i benen på honom. Jag byggde upp markeringarna, började nära och backade sedan. Lena fick samma markeringar men fokuserade mer på detaljer så som position och sånna saker.
 
Braith blev bättre efter ett tag och det syns att han lär sig fort men som sagt, måste få mer rutin och erfarenhet. Jag kastar ju ofta själv till honom och det är ju inte alls samma sak.
 
 
Innan vi hämtade ut Pejla och Pirat så riggade vi 3 olika målområden, svåra.. Jösses tänkte jag. Jag kan göra svåra saker alltså men detta var nog lite väl. Men man måste våga utmana dom och se vart man står. Inte nog med att dirigeringarna var svåra, utan bara för att göra det lite lite lite svårare ändå så la vi in störnings markeringar också med apportkastaren haha!
 
Men faktiskt, så jäkla duktiga var dom. Störningsmarkeringarna var ju ingen störning alls, utan väldigt lätt kunde vi skicka över en markeringslega till det dolda området. Jag är väldigt tydlig med mina kommandon för att det inte ska bli missförstånd, är också noga med att rikta upp.
 
Sista området var riktigt svårt... Dom skulle springa som i en gata mellan granar, i uppförsbacke och ut till ett kalhygge, och så ett 20tal meter till. Långt avstånd var det..
Lena fick en del problem med Pirat att han skulle lyssna hela vägen upp men till slut så gick det. 
När det var Pejla tur så hade jag ju lär mig av Lena och Pirat (hon såg aldrig vart Pirat hämtade dirren!) så jag tryckte på med en riktigt UT! där jag såg att Pirat hade vikit av. Pejla springer hela vägen upp, exakt där apporterna ligger och stopp, sök.. (fy fan vad bra hon är, tänkte jag!) Och vad gör hon? Jo hon stannar fint, men på söksignalen så drar hon därifrån och viker av mot höger.. Suck.. Sen hade jag massa problem att få tillbaka henne till området och när hon väl var där och sökte så hitta hon den inte.. Så jag gick hela vägen upp och gav henne stöd och då hitta hon efter en stund.. Apporten hade kilat fast sig mellan några stockar, men, ärligt.. hade hon sökt av området ordentligt och varit nogrann så hade hon hittat den.. Jag la iallafall ut två apprter till på samma ställe och gick tillbaka ner till Lena och så skickade vi varsin gång till och då blev det spik! 
 
Jag är super nöjd - men behöver nog fila lite på höger/vänster innan vi ska på mocktrailsträningn på söndag ;)
 
 
 
 
 
 
 

Kommentar:
#1: Jenny

Träna inför träning? Du är galen! ;) Vi kommer få skämmas bredvid.. Låter som grymt upplägg idag. Trevligt :)

Svar: haha ja, men om man man reparerar lite gamla olater så får man ju ut mer av en kurs som egentligen bygger på dirigeringar ;)
Zara Winkler

2013-11-20 @ 21:51:32
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: