Artemissil Gundog

2013-06-17
09:16:00

Kennelträff!
Vi har varit i Småland, Moheda på Meadowlarks Kennelträff ihelgen. Jag, Lena och Roger åkte ner i torsdags och vi hyrde ett fint litet hus ca 15minuter där i från, mitt i skogen. Toppen för våra hundar!
 
I fredags ös regnade det, så den dagen tycker väl inte Braith var jätte kul. Att vara kopplad i grupp med andra valpar utan att leka? Det kan man tro ska vara skit jobbigt första gången, men Braith tog det med ro! Min lilla kille. Vi visade att vi hade stadga, jag hade honom lös och kastade ut en dummy och gick där ifrån med honom, jag ställde upp honom och skickade honom, jätte bra. Birgitta fråga om han kunde knalla också (för att han inte ska bli för låst och fööör lydig) ja visst kunde han det, hon drog i väg en dummy som han drog efter direkt och lämnade av fint. Sedan fick han apportera duva över ett dike, då sa jag till honom att stanna kvar vilket han gjorde (han är underbar på så sätt, väldigt lyhörd på mig)
 
Mycket snack och fotgående den dagen, nyttigt!
 
På eftermiddagen så fick dom små apporera kanin, jag lät honom sticka direkt eftersom han aldrig apporterat kanin förut. Han sticker och när han kommer fram så luktar han på det en liten sekund innan han greppar den över magen och kommer in och lämnar av den fint!
 
 
 
På lördagen var det strålande sol! Vi åkte ut till Ninni och Jonas som har Braiths kullsyster Gin. Även några andra från kullen kom dit, så vi hade en egen valpträff. Vi gjorde inte så mycket förutom att stå still brevid varann, "sitt stanna kvar" lite inkallningar och lite pröva att simma efter en boll i vattnet. Lite lite lek också, men vi var alla överens om att våra valpar mest behövde träna på att vara lugna i grupp!
Efter det så grillade vi!
 
Riktigt trevliga ägare har alla valparna! Det känns jätte kul att man kunde prata och tyckte om dom alla!
 
 
På söndagen var det dags att träffas hos Meadowlark igen. Nu tog vi med en viltkorg ut i skogen!
 
Jag måste ju erkänna att jag vara lite orolig för att Braith är väldigt lugn, han är liksom "Farbror Braithman" men han visade tydligt att han kunde växla mellan att vara lugn för att sedan jobba i bra tempo för att att sedan bli lugn igen!
 
Dom fick testa både sök och släpspår!
 
Birgitta gjorde så att först kastade hon en markering bland lite buskar, när viltet sedan var inne så gick hon lugnt fram och tillbaka där ut och klappa händerna lite lågt och kvacka lite. Vi skickade i väg hundarna (passade då på att säga sök) och efter varje apport som kommit in så klappade hon lite igen, tre apport i söket var det.
Efter det så satte hon koppel på en anka! Som hon sedan drog i väg med, genom buskarna och söket och en bit bort - Släpspåret!
 
Alla valparna fattade direkt och hade ett enormt viltsug!
 
Vi rastade sedan av dom, och lite fritt (ingen lek med varann dock) för att sedan få ett litet sök(?) till, hon visade att hon hade ett vilt som hon drog runt med, kvackade lite. Sedan droppa hon den utan att dom visste var. Jag släppte "B" han drog nästan direkt dit där hon droppade ankan, han sökte som en tok, lämnade området för att sedan ångra sig direkt "nä jag VET att den är där" han jobbade så otroligt noga, för att sedan hitta den, snabbt upptag och vände direkt för att lämna av!
 
 
Ett smakprov på bilderna som togs ihelgen! Jag väntar med att lägga ut resten tills jag fått alla =)

Jag har haft fyra dagar av härlig semester. Lena och Roger har varit super! Vi har haft så trevligt, god mat och gott dricka! Det var tidig sänggående varje kväll, men det var länge sedan jag skrattat så här mycket. Tonen är jäkligt rå med väldigt hjärtlig hos oss! Vi hade inte långtråkigt många minuter ihelgen!
 
Ni ser ju, fullt ös ;)
 
Magda och Zäta kom hem idag efter att dom också varit i Småland med Helene och Stephan! Dom sover just nu alla fyra som klubbade sälar! haha mina gullungar allihopa!
 
 
Bilder -----> http://apport.blogg.se/2013/june/nagra-utav-bilderna.html#comment
 
 

Kommentar:
#1: Annika

Vilken härligt och lärorik helg ni har haft! duktiga Braith!

2013-06-18 @ 10:32:28
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: