Artemissil Gundog

2013-07-22
09:00:48

Viltträning för Braith
Häromdagen var jag och Braith ute i Tyresö och träffade Cattis med Coffey. Dom ska starta på B-prov Nkl nu till helgen som kommer så jag hjälpte dom lite med att lägga ett sök och gav lite små tips.
Braith var mest med och kika. Men fick även testa på  lite han med.
Efter Coffeys motivations-sök fick Braith ett litet mini sök, han fick följa med ut när vi kastade 4olika vilt. Han fick in två direkt och dom andra två gick jag med honom ut, det blev lite för mycket för hans lilla hjärna, tror det brann lite ;)
 
Sedan fick Coffey sitt stor-sök. Och i det stora hela gick det bra, söket var lite för långt. Vilket var lite synd, men  med lite stöttning fick han in den sista svåra apporten som låg längst bort, ner för en klippa i vattnet.
 
Efter det så fick både Braith och Coffey varsin vattenmarkering. Coffey fick sin långt ut, och han var tvungen att simma igenom vass för att komma dit - Inga problem alls!
Braith fick sin första i "gå vatten", men eftersom han flög ut, så hamnade han PÅ den och dränkte fågeln, han stod på vingen samtidigt som han skulle få upp den ur vattnet. Haha jag skratta gott, han var så söt!
Han fick sedan en längre ut i vass så han fick simma för att ta den och då gick det bättre ;)
 
Fina avlämningar och inget skakande!

Sedan tog vi bara massa fina kort på dom med olika vilt! Jag imponerades över Braith super fina och naturliga upptag av allt vilt som presenterades. Han stanna inte upp för en sekund ens för att kika vad det var han skulle stoppa i munnen, utan han tog upp det och vände direkt in för att lämna av! Trots hans ringa erfarenhet av vilt!
 
 

Kommentar:
#1: Jenny

Vad roligt att det fungerar så bra med vilt! Inser mer och mer att jag varit väldigt bortskämd med Oban som alltid tagit allt *peppar-peppar*.. Hoppas det går bra för Cattis och Coffey på starten!

2013-07-22 @ 23:02:55
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: