Artemissil Gundog

2013-07-15
10:45:23

Semester
Vi har verkligen semester! Ingen hundträning så långt ögat kan nå. Vilket är ovanligt för mig och hundarna. Pejla går på tårna när vi är ute, och jag uppmuntrar det, jag busar tillbaka och klappar belönande på henne.
Det finns dålig stress och så finns det bra stress. Pejla är en hund som man kan stressa på lite. Braith och Magda får man plocka ner när det blir så.
 
Vi ligger ju inte bara på soffan, besök från släktingar avlöser varann och det ser ut att fortsätta. Jag blir så stolt över att mina hundar kan hantera alla barn. Braith som inte är van alls (Nea räknas inte), och Pejla som verkligen är så som man föreställer sig en jakthund - rätt osocial. Men dom bara hanterar dom precis som om det är helt normalt med barn som springer runt och skriker och snor deras saker. Magda och Braith älskar när vi har folk hemma, Pejla bara finner sig i det, "jaha komer det gäster igen, okej då"
 
Braith och tvååriga Celine på promenad. Han är så cool och mysig, försiktig med små barn, försöker lyssna. Han är endå bara 7månader!
 
 
Nu är det iallafall lugnt ett par dagar. Husse åker på cross semester med grabbarna på onsdag-söndag. På månadag tror jag hans mamma och någon släkting till dom skulle komma.
 
Helgen efter det åker jag och hussen och två kompisar på kryssning, Romantika - Hundvakt någon?
 
Jag ställde alltså in lag WT i Småland med Pejla. Det är trist men jag tror det är rätt.
 
 
Jag funderar på att dra ihop några kompisar, vi hyr stuga/vandrarhem någonstans med bra marker och tränar hund en hel helg? Vi turas om att arrangera träningen, käkar god mat och dricker vin på kvällen. Det låter väl kul? 
Eller så hyr vi en instruktör över helgen, är vi ett gäng som delar så blir det ju inte så dyrt. 
 
 

Kommentarer:
#1: Annika

hoho!! ja underbart med semester! här tar vi det lungt vi med! lite dirigeringar på vatten har det blivit dock.
det låter skit kul! jag vill jätte gärna hänga på! Tror att vi kan få till bra träning .

2013-07-15 @ 19:01:42

Ja, jag och en vän har som mål att vi ska starta i höst! Och är man fler så är det så mycket roligare!!!! :D

2013-07-16 @ 10:16:50

Ja, hon är jätte duktig på fotgåendet och stadgan. Men det vi måste träna på är att hon skahålla fast...

Exempel: ett sök.. Skickar ut henne, hon söker superbra, hon hittar och kommer tillbaka. MEN det hon gör här är att när hon springer emot mig med dummies så springer hon förbi mig en halvmeter och släpper dom bakom mig liksom. Sen kommer hon fram och sätter sig i startpos. igen! :P

2013-07-16 @ 10:33:30

Hon släpper dom innan jag får "fram" handen liksom och säger "tack". Men nu den sista tiden så har jag liksom "fjantat" mig lite och klappat om hunden och inte ta dummisen direkt.. Då håller hon kvar den i munnen och jag kan få den i handen.
haha, jag som nog har gjort fel där i början! Iofs så va det i höstas som jag började med apporteringen =)

2013-07-16 @ 12:18:38
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: