Artemissil Gundog

2013-08-16
12:38:00

Träning
Igår tog jag ju ut Pejla och Braith och tränade. Vi började med (som filmerna visade) bollmarkering för att testa stadga. Sedan skulle Pejla få ett sök, bollsök. Jag satte hundarna och så gick jag runt och sköt iväg bollar. Skickade Braith så han fick hämta 2-3st, sedan fick han sitta och vara passiv medans Pejla hämtade in resten. Han sitter lugnt och still, tyst, medans Pejla jobbar.
 
 
 
 
När hon var klar så friade jag Braith för jag ville se hur han lyssnade på inkallningssignalen.. Och.. Jag fick jobba rätt mycket, men när han kom in så blev det köttbulle-kalas. Jag friade sedan honom igen, denna gång så lyssnde han fortare när jag kallade in. Jätte kul att dragningen är så stor vilket också bevisar att trots att jag alltid haft 100% bra inkallning på honom i alla andra lägen - så är jakten prio 1.
Så nu blir det att träna inkallning igen, det ska gå snabbt och mycket beröm och gotta när han kommer!
 
Efter detta så fick han sitta still ett tag, innan jag avslutade med ett närsök.
 
Jag satte ner honom, gömde bollar runt om honom, lämnade honom och backa där ifrån. Blåste stopp och följt av närsök. Han jobbar som en liten iller för att hitta bollen.
 Han fick sedan sitta och kolla medans jag gjorde samma sak med Pejla, fast Pejla fick aldrig se mina utlägg med bollarna.
 
När vi var klara tog Braith med sig sin löptik hem. Han har nåt tix på att bära koppel, mest hela tiden ska han bära på ett.
 
 
 
Pejla var mest med som störning, så efter vi var klara så lämnade jag hem honom och gick ut med bara Pejla. Fantastiskt vilket driv hon hade!
 
 
 
 
Jag säger åter igen, jag hade aldrig haft med en annan hund som störning till Braith om han inte hade fixat det. Han är lugn hela tiden och jag behöver aldrig korrigara honom när Pejla jobbar... Han har alltid varit sån, hemmavid, är det inte honom det gäller så kan han gå och lägga sig i ett annat rum, även fast resten av flocken är t.ex i köket.
Men det är inte alls säkert att han kommer vara lugn och tyst i gruppträningar bara för att han är det när Pejla jobbar.. 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: