Artemissil Gundog

2013-08-23
13:21:00

Linjetag
Igår kväll var jag ute med Braith och tränade lite linjetag och stoppsignal. Förra veckan la jag ju ner extra energi på stoppet och det märktes igår, satt fint även på längre håll :) "Bara" att uppehålla det hehe.
 
Använde stora dummys igår och det måste jag göra oftare. Han hade ett väldigt slarvigt grepp, lite väl löst. Så nu ska mini dummys bytas ut mot standard dummys! Liten börjar bli Stor.
 
 
Idag under lunchen var jag ute med Pejla. Bara synliga linjetag fast med stora störningar. Bäst var faktiskt när jag satte ner henne, gick i väg (40-50m?) och försvann bakom skogen, där kastade jag in en dummy i en buske, utanför där så vittrade jag ganska ordentligt med en annan dummy.
Gick ut från skogsdelen och ca 15m? därifrån så ställde jag en ljus dummys upp - stor störning.
Hmf snygg bild va? ;)
Nemas problemas...
Hon litar väldigt mycket på mig, mina skick. Så trots att den andra dummyn var så synlig och nära så litar hon på mig när jag säger att det finns en "där" också/istället! Fantastiskt stolt blir jag.
Avslutade med klockan (hon var med när jag la ut apporter), i snårig och buskig terräng, jag la apporterna utanför den snåriga delen. För att jag vill inte att hon ska tro att det tar stopp när det byts terräng.  Hon var nästan helt dold för mig och fick istället lyssna - Höger/Vänster. 
 
Jätte duktig (med tanke på att vi precis börjar träna igen efter uppehållet!), och så entusiastisk att ögonen tårades lite - faktiskt. 
 
 
 

Kommentarer:
#1: Jenny

Härligt med entusiasmen hos Pejla! Förstår att du blir rörd! Skönt att ni är igång igen!

Greppet hos Braith känner jag igen från Oban. Det blev bättre med åldern, men framförallt efter första jakterna.

Såg bilderna från LM på Pejla och Pirat. Förstår ingenting. Kan förvisso inget öht om utställning, men ändå?!

Svar: Ja nu har han inte testat varmvilt än, men kallvilt, stora fasaner och kaniner har han fasta och fina grepp på.. Han växer nog på sig. Lilleman. Pejla och Magda har haft bra grepp nästan direkt (förutom som små minisar såklart)
ang LM, Ja du. Vi förstod inget heller. Jäkligt besviken blev hon iallafall såklart.
Zara Winkler

2013-08-25 @ 23:31:20
#2: Annika

tjohoo! var härligt att läsa att hon är tillbaka! underbart när glädjen finns där.

Svar: Ja, så nu börjar jag träna lite smått med henne igen.. Lydnaden är ju som sagt lite si och så med ;))
Zara Winkler

2013-08-26 @ 08:02:05
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: