Artemissil Gundog

2013-04-04
08:10:00

Träning hos uppfödaren
Igår åkte jag och LenaA (med Pirat) till deras uppfödare för lite genomgång. Vi har anmält till några Ökl prov och kände att vi behövde få veta lite hur vi ligger till..
 
Och så lyxigt! Lena Bk hade redan lagt upp hela träningen, utlägg av sök och dirigeringar var redan gjort och hon hade en plan. Jag och LenaA behövde "bara" föra hund. Och "bara" är det verkligen inte.  
 
Började med att LenaBK sköt i väg en apport, vi gick vidare och hon sköt en till, då drog jag lott om vilken apport jag skulle ta, långsticka långapport och kortsticka kortapport. Det blev en lång, som hon spikar.
 
Sedan förflyttade vi oss och skulle ta in ett sök, Pirat tar in 3st och Pejla får in sin första fort, sedan jobbar hon som en tok, jätte fint men hon har ingen vidare tur och får slita för att hitta den 2a apporten, där bryter jag.
 
Sedan var det dags att dom skulle få varsinn dubbelmarkering. Denna hade både Pejla och Pirat lite svårt för, det var en snäv vikel så dom smälte ihop. Pirat började, får in den första snyggt, den andra springer han förbi och vänder om efter ett tag och tillbaka, han är lite yvig men får in den.
Pejlas tur, hon gör som Pirat får en den första snyggt men springer förbi den andra, så jag låter henne löpa innan jag stoppar henne, hon kommer men genom skogen på höger sida om apporten, jag ser henne inte så jag blåser stopp och sedan inkallning för att få se henne, sedan UT, stopp närsök Jag skulle ha vinklat henne vänster mot apporten, men jag trodde verkligen att det skulle räcka med att jag gjorde närsöksignalen med handen mot vänster, det gjorde det inte. Nä så jag kallade in. Då kom LenaBk till mig och frågade hur jag jag tänkte hehe. Varför lät jag henne löpa från första början? Ja jo men jag trodde ju att hon skulle göra som Pirat. Då förklarade hon på mig att det syntes på hela henne att hon skulle springa förbi, på kroppen.. Aha sa jag, jag har ju fullt shå med att bara kolla på vart hon tar vägen liksom ;)
Så nu var apporten kvar och hon sa "vad tror du hon gör? kolla på hennes kropp nu innan du gör nåt alls" Jag svarar självsäkert som tusan, klart hon springer direkt dit! LenaBk skrattar.. Jag börjer mig ner, pekar och skickar "jah" dirigering och som jag berättat tidigare så är hon väldigt duktig på det så ja hon springer direkt dit och tar in den.. Hehe
 
Efter är det dags för ett sök till, Pejla skulle börja. Men hon går inte iväg alls, hon kan inte gå från att bli styrd till helt självständigt. Så jag kallar in, Pirat skickas istället på en apport. Sedan får Pejla försöka igen och hon är känns tungt och vill hålla sig nära mig. Men till slut så får både Pejla och Pirat in alla sina apporter.
 
Sedan var det fler dubbelmarkeringar. Jag är nöjd med Pejla, jag har ju berättat att hon haft svårt för dom och blandat ihop allt. Idag så spikade hon dom inte, absolut inte. Men hon håller sig till en apport och ger inte upp eller byter område till dom är inne! Glad matte!
 
Efter, en dirigering, dom ligger bravid varann 8meter imellan, Jag börjar och ska välja vilket utav dom Pejla ska ta. Lite styring blev det men ändå, hon lyssnade på alla signaler och tyckte det var kul!  
 
Sen avslutar vi med att Lena BK skjuter iväg 2 riktigt svåra skottapporter, Pirat börjar och LenaA får välja vilken han ska ta och Pejla får den andra, och sedan tvärt om, Pejla först och sedan Pirat. 
Super duktiga Pirat fick kämpa med sin första apport, men den andra han får sedan som vi inte trodde han sett får han in snyggt! Pejla spikar bägge sina för jag är super tydlig när jag skickar
 
 
Träningen var ömsom vin omsom vatten. Pejla och Pirat var super duktiga och gjorde sitt bästa. Medan jag och LenaA måste lära oss att läsa hundarnas kroppspråk och bli snabbare i timingen hehe
Och kanske göra fler sök ehh
 
 
Pejla och Pirats kull som små, kanske är det till och med dom 
 
 
 

Kommentar:
#1: Annika

men vilken bra träning! lyxigt att få åka ut och ha sin uppfödare för sig själv ! duktig hon är du ser dubbelmakerings "problemet" var inget problem. Ta hand om er! ♥

2013-04-04 @ 08:24:40
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: