Artemissil Gundog

2013-04-27
10:06:00

Åså lite träningen!
Träning med gode vännen Lena igår.
 
Vi började med att köra igenom Jerka killen.. Fina fina Jerka! Han markerade väldigt bra. Han avstånds-bedömde som en vuxen hund. Jag började med att kasta kluriga apporter och sedan sköt jag i väg några låååååånga. Mycket områdesbyte. Han jobbar fint och bra, han är lite unghundig vid sidan än, men det ta sig!
 
 
Sedan plockade vi ut syskonen P, vi satte ner dom så doom inte såg ett smack och så lämnade vi dom och sköt iväg apporter på 3 olika ställen. Dom satt minst 10minuter där borta. Om sanningen ska fram hade jag glömt bort dom ;) 
 
Vi hämtade dom, och så sköt vi i väg två apporter till, Pirat skulle ta den högra.. Men den hittades inte alls, marken käkade upp den, helt så han fick ta Pejlas istället hehe...
Vi kastade sedan markeringar till varann i mycket snårig mark (massa små pinnar som bildar en skog haha vet inte vad det kallas?) 
Dom jobbade iallafall jäkligt fint, Pirat plöjer igenom fram direkt, Pejla tar en lätt väg dit och viker sedan in där hon  känner att det var. Båda sätten fungerade fint för dom bägge. 
Jag hade skog på min vänstra sida, och den snåriga pinnmarken på min högra. Jag gick upp i skogen och sköt ett skott, Lena vände sig om och jag droppade en apport mellan områdena. KLURIGT! Dragning till skotten och dragning till marken där han hämtat en gäng apporter innan.
 
Han testade först den snåriga delen, vänta.. Han testade sedan skogen, vänta. Okej tredje gången så sprang han en spikrak linje rakt ut till hans dolda dirigering. Jäkligt bra gjort. Det är bra när dom gör fel, han lärde sig nog något här, lyssan på morsan så blir det rätt direkt.
 
 
Sedan skulle Pejla ta in en dirigering. Den hade hamnat mellan en dunge och skogen.  Jag skickade Pejla, Yeah.. Hon sprang, och sprang... Vek av till vänster bakom dungen. Jag blåser stopp (jag ser på hennes svans att hon stannat, hon är dold, men jag ser ju en propeller i bakgrunden hehe) Jag blåser sedan sök, då ser jag hur hon är påväg tillbaka, med apporten.. Hon gjorde det så snyggt att det nästan såg ut som att hon visste att den var där. SKIT SNYGGT!
 
Pirat fick också in sin, den hade hamnat innan skogen och till vänster om hans första apport (den killen har minne) Hon fick ut han direkt, sedan blev det lite styring. Vilket hon tackar för! Han behöver få sånna tillfällen. Och så kom apporten in.
 
 
Vi kastade sedan markeringar till varann igen, dubbla, in i skogen över diken. Pejla tar in den första poff, den andra tror hon hamnade på ängen så hon cikulerar 2varav runt, innan hon bestämmer sig för att den fanns i skogen. Och då kom apporten in. Vilken skillnad på min hund, hon som för ett tag sedan hade stora problem med markeringarna! 
Pirat fick också svårt med sin andra, den hamnade längre bak och det var ett vattendrag emellan. Men med lite envisthet så fick han in den. Den killen ger inte upp! 
 
Avslutade med sista dirigerinsgområdet. Dom hamnade på rad. Den var en öppning mot en backe med en vält träd och lite annat bråte. Den närmaste hamnade bakom skogkanten mitt i backen. Den tog Pirat, han fick verkligen vind på den och tvärvände. Pejla hade varit på det stället en annan gång. Vid en vält träd på höger sidan, och nu hade hon Pirats ställe på vänster som han nyss varit på. Jag skickar, Yah, jag trycker på med ett ut när hon är uppe på backen, hon drar i väg och helt plötsligt är hon tillbaka med sin apport.. Inte ett dugg störd av varken Pirats område eller området hon varit på en annan gång.
Den här gången såg det också ut som att hon visste precis vart den var. Duktig tjej, jag bubblade av stolthet.
 
 
Nu låter det ju nästan pinsamt att det gått så bra den senaste tiden... Haha men det har det faktiskt *s*
 
 
 
På söndag ska vi till Enköpng för träningshelg delux. Det har varit en stor helg med massor av aktiviteter, bruks och annan skoj. Retrieverträningen är på söndagen för Helena Lindström.
Det är Peggy Westerlund och henne kompis Maria Kölestam som fixat den här super helgen. Hade jag kunnat så hade jag anmält mig till fler aktiviteter. Men det är mycket veterinär besök med Ester och annat så, för husefridens skulle så sprara jag på dom pengarna ;) 
 
 
 
 
Idag är det riktigt härligt väder, 20grader på balkongen! Det ska jag njuta av, så ha en fin dag alla!
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: