Artemissil Gundog

2014-04-26
14:52:00

Viltträning
Plockade upp lite vilt igår och tänkte stämma av Braiths hantering av de. Husse skjutsa ut oss allihopa och sedan tog Nea med sig Magda och Braith på en kort promenad medans jag och dom andra hundarna gick ut och la ett sök med 8 vilt åt Braith. Två kråkor, två änder, en fasan, två kaniner och en duva.
 
Ingen ordning alls och när jag kom tillbaka så undra jag hur tusan detta skulle gå.. Hm Braith har ju bara fått max 4 små synliga sök innan (dessutom förra året) och inte testat kallvilt sedan han var 7mån. Men men, jag testade. Jäklar vilken fart, svisch så hade han hämtat 6vilt, alla i handen och han gick åt det hållet jag peka med handen. Jag såg inte så mycket av själva söket då det var ganska tät skog, men av det jag såg så verka han vända direkt när han tagit upp viltet. Sedan fick han sitta passiv medans Pejla den token fick hämta dom två som var kvar.
 
La sedan ut ett nästan dubbel så stort sök till Pejla med samma vilt, hon fick hämta först 3st, sedan fick Braith hämta 1, sedan fick Pejla hämta 2, Braith 1 och så Pejla den sista. Pejla jobbade riktigt riktigt fint med en jäkla fart, min tokiga.
 
Braith
 
Sedan fick Nea gå ut och lägga ett sök på 3 vilt till Magda
 
Medans hon gjorde det och lät Magda även plocka in det, så gick jag i väg och la ut två dirrar till Pejla. På linje, hon skulle hämta den närmsta först och sedan det bortersta efter. Den närmsta fick jag lägga på ett stopp/ höger på, och den bortersta räckte det med ett ut-kommando bara! 
Nea kastade sedan en kort dubbel markering till Braith, vilka han spika bägge två och snabba fina upptag och avlämningar fint i handen även här.
 
Lite hopp och stuts på honom idag, men det kan jag ta "första" gången med vilt för en liten grabb, då har man en viss förståelse :)
 
Sedan lämna vi kvar viltet (hämtar det med bil sen) och så börja vi vandra hemåt, nu ligger alla gott ute på balkongen och torkar. Det blir ju en hel del bad när solen är framme! 
 
 
 
 
 

Kommentar:
#1: Jenny

Härligt! Duktiga hundar! Nu kan du anmäla dem till NKL och ÖKL B-prov ;)

Svar: Haha närru, inge Ökl för henne inte
Zara Winkler

2014-04-26 @ 21:14:51
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: