Artemissil Gundog

2016-11-27
07:08:22

27 november
Jaktsäsongen för våran del är över, jag har tackat nej till dom sista jakterna. Kanske blir det någon mindre jakt framöver men inget planerat.
Det har varit en intensiv och otroligt rolig jaktsäsong, en del fasan/rappisjakter har det blivit men mest har det apporterats änder både på små och stora jakter.  Bönan har gjort fantastiska eftersök från båt i år, med ingen erfarenhet alls att ha mig i båt har hon simmat långa sträckor där hon har scannat av inne i vass, samarbetat med hundar från land och stött ut fågel som kan avfågas med bössa av någon kollega. Ju tyngre terräng desto mer lyser det i hennes ögon
Pejla låter jag inte arbeta från båt mer än att hon sitter med i båten och vindar, det onödigt slitage på hennes rygg. 
Mycket fågel har bärgats av mina hundar i år, nästan lite för många då jag tycker mig sett att dom fått mindre uthållighet på dykänder. Förr gick dom nästan igång på "ju svårare desto bättre" nu har dom lärt sig att det alltid finns fler i vassen så dom ger upp lättare ute på vattnet. Hur jag ska fixa det till nästa år får i se.  
 
Lilla härliga Colin aka "hubbabubba".. Hon har hängt med i bilen på alla jakter och fått följa med ut när jakterna är avblåsta, då har jag hunnit gömt någon fågel då och då som hon fått hittat. Det är så coolt med valpars näsor, helt oförstörda och utan påvekan från oss fungerar dom som bäst. Nåt att fundera på... Häromdagen gick vi till postlådan och Colin försvinner in i ett buskage, jag ser att hon vindar på nåt, svansen går som en propeller och hon går upp och ner och söker och söker mer och mer intensivt. Då ställer hon sig (?) och gör sedan ett rävhopp och stöter upp en fasan.. Hon drar efter men jag kallar in och hon vänder och kommer tillbaka, Bäst att ställa in henne i garderoben nu så jag inte förstör något ;) 
Närå.
Vi har börjat träna lite mer, signalträning - stopp,inkallning och närsök.. Memorys (vi går tillsammans och lägger ut en apport och sedan backar vi så långt som jag tror hon klarar, och det beror på terräng) Vi tränar också följsamhet, vänder ifrån, tillbaka och går runt. I koppel. Hon är beganglig och cool vid sidan, men inte alls samma position och fina följsamhet som mina andra hundar haft. Och det beor nog till viss del att hon inte är så förstjust i godis och det är svårt att få till bra positioner då tycker jag. Det bästa hon vet är leverpastej och det är ju inte så najs att ha i fickan eller på fingrarna... 
 
Hon har också varit väldigt lös i greppet på dummysar och det tycker jag blev bättre när jag bytte till stora dummys. Hon fick kämpa mer för att hålla i dom, 
 
Annars är hon mest valp.. Eller unghund.. Knäpp, busig, jobbig, personlig, klumpig, modig och fartig. Hon älskar fart. Hon tycker det är kul att springa fort fort när vi är ute med fyrhjulingen, men hon tycker också det är kul att sitta på och känna öronen fladdra. 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: