Artemissil Gundog

2012-09-27
08:32:00

Back on track
Godmorgon!
 
Pejla har ju haft en en liten dipp i träningen ett tag. Hon tycks ha varit skendräktig och ihop med andra faktorer har det påverkat henne i träningen.
Så vi har haft ett uppehåll ett tag och bara jagat och promenerat. Ingen tränings alls!
 
Men nu känner jag att hon är sig själv igen, och det var dags för Onsdags-kurserna hos Ingela ute på Lidingö. Men det regnade och det kändes lite besvärligt att sen åka kommunalt blöta och kalla, sen så kändes det lite halv dumt att gå kurs det första vi gör när vi ska börja träna lite smått igen. Så jag ställde in. 
På eftermiddagen åkte jag hem till Lena istället. Vi tog med alla hundarna ut i regnet..
 
Vi började med att lägga ut ett sök. Pirat började, han skulle hämta in 4apporter och sen skulle Lena sätta ner honom och så skulle hon gå ut och kasta en dubbelmarkering åt Pejla. Helt dolda nedslag, dom såg bara apporten i luften ovanför träden och dom hörde nedslagen. Efter Pejla fått in sina markeringar så skulle Pirat hämta in ytterligare 3st apporter i söket. När han gjorde det skulle Pejla hämta in 2 stycken helt dolda dirigeringar, en i själva sökområdet där hon alltså sett Pirat springa och söka (svårt) och en dirigering så låg precis brevid en grusväg längst med söket. Så det var svåra dirigeringar på olika sätt, den som låg med linje med söket var ju svår för dom har dragningskraften mot söket inte så långt, kanske 25-30meter? Den som låg i själva söket var lite längre och svårare terrängmässigt. På det sista linjetaget så drog hon lite till vänster mot skogen, så jag fick blåsa stopp, ta in henne så jag såg henne och så kunde jag trycka på UT. Mycket bra! Jag har haft svårt att kunna trycka på henne ut när hon har störningar. Av någon konstig annledning så har ut varit svårare än höger/vänster..
 
Sen bytte vi, Pejla fick göra söket och Pirat fick markeringarna och dirigeringen. Pejlas sök, i första skicket så drog hon i väg som en pil! Men kom tillbaka nästan direkt, tom. Jag tror att det brann till i huvudet på henne och hon glömde bort vad hon skulle göra. Efter den lilla incidenten så flöt det bara på. Hon fick ta in 4x4 apporter. 
 
Jag är riktigt nöjd med gårdagen. Jag har saknat min glada pigga hund på träningen. She´s back! 
 
 
Pejla och Pirat dom kompleterar varann väldigt bra. Pirat är en vädligt stark markör, och följer upp vittring väldigt fint. Pejla starka starka sida är dirigeringar och närsök. Det tycker hon är jätte kul.
 
Jag gör mycket "klockan" övningar med henne. Olika avstånd mellan apporterna och henne, mig och henne, olika teränger, över hinder osv osv. Hon kan den övningen rätt bra. Nu är det dags att försvåra lite, nu ska jag gräva ner och gömma apporterna mer. Nu spinger hon ju mest till hon antingen ser eller tills jag blåser stopp, och där hittar hon. Nu ska hon få söka lite. 
 
Men, jag ska ta det lungt. Inte stressa. Vi inga tävlingar eller prov i år. Det får vänta till i vår. 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: