Artemissil Gundog

2014-05-12
11:47:00

Hundhelg
Det har varit rätt intensiva hunddagar. Träning i onsdags med Annika och Jenny, Pejla gick bra. Var dock lite väl snabbsprungen så matten hängde inte riktigt med. 
Träning med Cattis både torsdag och fredag. Torsdagens träning gick riktigt bra, fredag var mest en träning för Coffey medans Pejla gick som picking-up hund :)
 
Lördags var vi på A-provs domarutbildnings mock trial. Pejla gick bra och jag är nöjd med henne. Finns ju alltid saker som kan bli bättre, jag menar vi fick en 0a.. Men! Vi åkte ut på en okej sak i första svängen. Dom hade dragit runt med vilt i hagen där vi var, domarna skulle lära sig att kunna se hur det såg ut om hunden tog en löpa. Pejla får en markering, som jag vet att hon ser. Dummyn hamna bara max en meter ifrån domaren, så i kombination med att det fanns massa viltspår och att dummyn låg så nära en person, gjorde att Pejla troligtvis trodde att dummyn inte var för henne så hon letade fågel istället och då blev det en apportvägran faktiskt.. 
 
Efter var det en drive, Pejla var grym och lydig fick in sina första apporter snyggt och snabbt. Sedan byter vi plats och ska apportera från en annan drive som dom sett från en annan vinkel. Jag ska dirigera Pejla ut på en ö, över en vall, gamla legor, och sedan över en bäck - hon går över fort men spinger lika fort där i från, så jag får kämpa med att få dit henne igen. Jag "tutilurade" en hel det, riktigt fult och jag avskyr när andra gör så. Men på tävling är man inte sig själv. Det slutar iallafall med att ena domaren, Anders Carlsson går fram och ställer sig bakom  mig och säger "gör precis som jag säger" en backseatdriver, helt enkelt. Och ja enkelt blev då, hon gjorde precis så som "han sa" och ja.. Hans kommentar när hon var klar var oslagbar "Ja det är ju inget fel på den där hunden iallafall" Värre med föraren svara jag och då ger han mig bara en blick, jag svarar på det "fan, jag som redan köpt en ny hund" ;) ;) 
 
Nedan kommer lite kort som snälla Jenny Nömell tog på mig och Pejla! 
 
Här får jag diriktiv av Sune Nilsson
 
Hon tittar exakt så som jag pekar, total fokus! 
 
 
 
 
Fin avlämning av den finste hunden! 
 
 
Trött med jäkligt nöjd med dagen, som erbjöd många skratt, bra diskussioner, god mat och bra sällskap åkte jag och JennyN hem. Grattis till Malin och Elsa som tog hem vinsten av första mock trial delen på fm! 
 
Söndag, upp tidigt för att åka ut till Gålö. Nu skulle jag och JennyN igen vara funkis på Lena Almstedts jaktinternat. Jag har varit med och hjälpt till på det här internatet i flera år på rad, men i år kunde jag bara vara med på söndagen. 
 
Tog några bilder på mina hundar när vi kom dit på morgonen strax efter frukost. Det är så vackert där nere! 
 
 
 
Braith är alltid lika full av energi! 
 
 
Nu blir det lugnt några dagar, innan vi ladar upp för en ev helg på Åland! 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: