Artemissil Gundog

2013-02-06
07:45:58

Dirigeringar!
 
Jag gick ut och tränade igår, ensam med mina tjejer!
 
 
 
Jag började med att göra klockan! Jag gick på en stig och kastade i väg en apport bakom en snövall som Pejla inte såg, jag kallade in henne, satte ner henne och kastade ut en apport till åt andra hållet, som hon såg.
Jag backade sedan i från henne, sedan så skickade jag på den dolda "Vänster" 
Ingen tvekan överhuvud taget! Magda fick sedan hämtade den synligt kastade apporten till höger. 
 
En annan övning! Jag droppar en apport, gick en bit (jag är dålig på att uppskatta meter men säkert minst 30meter) jag kallade in hunden, satte ner henne (i linje med den droppade apporten) och backade i från henne en ganska bra bit. Jag kastar då en apport snett emot hunden, som hunden inte fick ta och sedan skickar jag på "Ut" till den droppade apporten bakåt 
 
Snygg täckning va ? ;)
 
Mina hundar får alltid leka mellan övningarna medan jag täcker ut nästa övning.. Jag tog med mig mina lekade hundar in i skogen, kastade en boll dom fick ta, droppar sedan två apporter där inne. Jag och hundarna gå ut från skogen och ut på ängen, jag gick långt. Och skickade in Pejla "yah" hon kutar in i skogen och där inne låter jag henne jaga. 
Nr hon kommer in så backar vi ytterligare, över ett dike och upp på vägen. Massor med markombyte!
Att tänka på; att alltid lägga apporterna en bra bit in i skogen eftersom annars lär sig hunden snabbt att allt ligger i början. 
 
 
Magda fick några minnesmarkeringar på väg till nästa ställe..
 
 
Nästa övning är klurig. Jag sätter ner Pejla, och går ut långt ut en bra bit över 100-150meter och upp för en backe, hon ser när jag lägger ut apporterna.
Jag går tillbaka till henne och skickar henne på den vänstra apporten först, hon hittar direkt och kommer in. Jag skickar sedan tillbaka henne till vänster-platsen som nu är tom, jag låter henne jobba några sekunder, blåser stopp och vinklar höger. Den högra apporten och vänstra apporten ligger långt i från varann så jag trycker på med ett "Braaaaaa Höger" (innan hon börjar jaga)
 
 
Magda får också göra "klockan" men jag kör utan händer idag, bara rösten. Jag stod rätt nära henne, hon var tveksam på första apporten, men sedan så gjorde hon dom andra rätt.
Denna kan man utvekla... 
Varför gär man den? för att förstärka kommandona, och någon gång kanske inte hunden ser dig och då är det bra om hunden kan höger/vänster utan att se ditt handtecken!
 
 
Det var allt för denna gång. En riktigt rolig träning och jag var riktigt glad och nöjd med dom. Skönt att komma ifrån valp kiss några timmar ;)
 
 

Kommentar:
#1: Annika

tjoho! vilka bra pass du fick till i går!! du är duktig du :o) hahha ja skit snygga teckningar!!

2013-02-06 @ 12:40:51
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: