Artemissil Gundog

2013-04-08
07:38:39

Mycket träning blir det ibland
God morgon! Ännu en måndag, ny vecka nya möjligheter hehe
 
 
Igår var vi hos Searovers för "tvåårsträning" Vi delades upp i tre grupper med fyra i varje. Vi började hos Ankie. 
Vi talade lite om dirigeringar, hur viktigt det är med grunden!!!.
Vi skulle börja med en lätt övning, med lite störning  för att få upp koncentrationen.
 
Klockan, hunden följde med ut, jag kastade en till höger, hon hämtade den direkt, kastade ut en till, gick tillbaka och satte henne i mitten. Jag gick till mitt ställe och skickade höger, lätt plätt. Gjorde om igen, kastade ut en till höger, nu kom en störning, Ankie kastade ut en apport mot hunden, 2 meter framför, så skulle jag skicka höger igen, lätt plätt.
Och så igen, la ut en apport till höger, störningsapporten var nu med ett skott också. Där var hon faktiskt på väg till skottapporten, jag blåste stopp och gick bara tillbaka med henne och skicka höger.
 
Jag blev uppriktigt förvånad att hon valde skottapporten framför henne när jag sa höger. Men nu har jag något att träna på! 
 
Sedan lades det ut två dirigeringsområden, vi stod på rad och Ankie sköt ut två skottapporter och vi turades om att ta en apport på alla ställen. 
 
Pejla hade tendenser att titta efter fler när hon tog upp "lätta apporter" på Ankies station. Hon var nära att byta, men jag bröt henne precis, då tog hon upp rätt apport igen. Jag stod kaaaaaaanske och talade med dom andra deltagarna ist för att ha koll på mig hund ;)
 
 
Sedan var det en station där vi skulle välja vad vi ville göra själva.
 
Vi valde att göra en drive (man går in i skogen och kvackar och kastar runt apporter) men vi la aldrig ut någon apport. Vi skulle sedan skicka hunden på ett sök, för att se hur länge den arbetade innan den gav upp. När den gav upp skulle vi skicka in den igen och sedan skulle vi avbryta. Hunden fick då en markering som belöning åt ett annat håll.
 
Här blev jag så rackarns stolt över Pejla. Hon jobbade till jag fick avbryta henne, 2minuter var lång tid sa Ankie och Pejla avbröt jag 2,12min. 
 
Dom andra deltagarna la ut ett riktigt sök för att låta hunden lyckas, men det gjorde inte jag för jag ville inte riskera att hon inte skulle hitta något. Hon var så taggad att jag tykte det var bra att sluta så.
 
 
Sedan var det Lena bk´s ruta. Markeringar med dirigeringar, man skulle skicka till ett tomt ställe (som hunden varit på) och sedan blåsa stopp och vinkla höger/vänster till det andra området (som hunden också varit på)
Jag valde här att bara ta en dubbelmarkering, varför? Jo för att jag inte behöver dirigeringsträning med henne just nu. 
 
Sedan fick vi samma som hos Ankie nästan. Lena kastade en apport, en skottapport och sedan var det två dirigerings ställen. Även här var hundarna duktiga.
 
Jag hamnade i en grupp där både förare och hundar var lugna och trevliga, och såklart duktiga. Precis en sådan erfarenhet som gör Pejla gott! Det var okomplicerade övningar som jag tror stärkte Pejla, hon visste precis vad hon skulle göra. 
 
Vi hade strålande sol hela tiden tills fiket, hehe då össnöade det men vi satt kvar ute ändå ;)
 
En utav kullarna som var där, har Will som pappa (Braiths pappa) och jag gillade det jag såg! Dom hade mycket energi och arbetslust! Me liki!
 
 
Min grupps hundar!
 
 
 
Nu ska Pejla få en vecka utan appotering, det var lite mycket träning förra veckan. Jag håller mig till sponsrings schemat. I lördags gjorde vi debut med nya drag selen, den sitter mycket bättre än min andra!
 
Det jobbiga för Pejla är inte tynden, utan det är att hon för det första måste gå i koppel och att hon måste gå sakta!
 
 
Pilatesbollen! Den går super. Hon står ibland utanför och vill in till bollen hehe. Jag ska försöka få till att någon filmar någon gång så får ni se en mycket mycket glad tjej!
 
Här bugar hon.
 
Hon har lärt sig nya trix PÅ bollen! Och nu har jag börjat släppa mer och mer, har bara en hand på bollen då och då.  Jäkligt bra träning.
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: