Artemissil Gundog

2012-11-13
07:43:54

Träning i Sorunda!

Skriver via mobilen så vi får se om det ens blir sammanhängande hehe!

Åkte till Lena efter nattjobbet. Vi skulle träna lite. Åkte till en stor äng och här skulle tränas långa linjer!

Vi gjorde två målområden i varsitt hörn av ängen. Kanske 60meter i mellan? Vi började att Pirat skulle hämta en markering från apportkastaren emellan målområdena, därefter skull Pejla hämta en dirigerings apport. Vi stod då kanske på 80-90meter från målområdena, sen bytte vi och gjorde tvärtom. Det gick fin fint för oss bägge.

Sen backade vi kanske 20meter? Och försvårade "en aning". Här skulle vi skjuta en apport i linje med målområden där "dirigerings hunden" inte varit än. Pirat fick först sin markering, därefter så skickade jag Pejla på sin dirigering. Även här gick det fel fritt. När vi sedan gjorde tvärtom fick Pirat lite svårt med sin dirigering på hans målområde. Men Lena gick lite närmare bara så löste han sin uppgift bra!

Därefter så gick vi i sidleds så vi hade bägge målområden i linje framför oss. Vi skulle börja med området längst bort.
Lena börja. Pirat drog sig hela tiden mot målområdet som var närmast. Lite tragglande och lite fix och när vi insåg att det var påtok för svårt så gick hon gå mycket närmare så tillslut fick han hem den rätta apporten.
Då hade Pejla fattat att den här övningen var otäck och ville verkligen undvika målområdet som var närmast, så hon drog till höger ist, helt fel alltså. När jag tagit hem henne två gånger så insåg jag att nä, inget tjat så jag gick en bra bit närmare jag med så jag stod brevid det första målområdet så inga fler missförstånd skulle uppstå. Då sprang hon rakt ut och får hem sin apport.

Efter denna övning hade vi tänkt skicka på linjen igen, blåsa stopp och vinkla vänster till de närmsta området men, av uppenbara själ så ångrade vi oss.
Utan ist gick vi tillbaka där vi först stått, fast mycket längre bak. och skulle skicka. Men jag såg på Pejla att hon inte ville gå dit och tvekade på två skick. Och eftersom jag inte vill göra henne osäker så tog jag med mig henne hela vägen bort kanske 150m och kastade ut en apport som hon såg tydligt, backade sen tillbaka till Lena och dom. Jag stod så jag skickade henne längs med ett dike som hon sen fick korsa. Hon sprang ut dit och fick sin belöning (apporten).

Vi vände oss sen och sköt varsin apport in i skogen åt varann. Eller ja strax framför skogen. Gick fint för dom bägge, vi kastade också en boll åt varann i det höga gräset på rätt korta avstånd så hundarna fick avsluta med att jobba med näsan och inte benen. Men Pejla mest sprang, fortfarande. Pirat var något lugnare.

Sumasumarum.. 90meter med störning, nemas problemas. 200meter till samma ställen utan direkta störningar är svårt ;)

Våra bäsar ;)



Kommentarer:
#1: Annika

Vilken bra dag ni verka haft i går!! kanon övningar! duktiga hundar ;o)
ses snart?

2012-11-13 @ 07:53:26
#2: Anette

Tänk när jag kan säga 90 meter utan störning inga problem! : D
Idag kan jag säga 20 meter utan störning inga problem! ; )
Ni verkar ha ruggigt duktiga hundar i alla fall.

Svar: Hehe träning ger färdighet =)
Zara Winkler

2012-11-13 @ 08:07:57
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: