Artemissil Gundog

2016-03-28
09:07:00

glad påsk!
Wow, helt plötsligt har det blivit vår på riktigt. Blommorna börjar kika upp runt huset, dagarna ljusare och härligare och så är även träningssuget tillbaka!  
Har tränat ganska flitigt, förra helgen mötte vi upp Maria och Marie för träning här i mina krokar, fast på ett nytt ställe. Pejla var lite seg, men troligtvis för att när jag börjar träna så mjukstartar jag inte utan drar igång ordentligt så hon var kanske lite trött, hon gjorde det hon skulle.
Bean gick som en klocka, hon har verkligen tagit steget till nästa nivå! Vi hade dock ett problem, ett hinder. Det var byggt en fålla som hundarna skulle hoppa in i för att hämta en apport. Men Bean gjorde allt för att både krypa igenom (omöjligt) springa runt runt runt samt att försöka hämta mig för attt få hjälp.. Vi truga ganska länge och tillslut blev det bra och hon kunde skickas på ett ganska långt avstånd in i fållan på en memory med en markering som störning :)  Marias unga tik Charley gick som bara den, fina hund! 
 
Sedan var jag på utbildningen en hel vecka så då har hundarna fått vila igen, vilket är bra för Bean, om hon är dräktig så fördelar och fäster sig fostren i livmodern och moderkakor bildas någnstans kring dygn 17-21 
 
Bean är på dygn 20 idag. 
 
 
Under påskhelgen har det varit rätt fullt upp men lite träningar har det blivit. Jag och Jenny var ute till hennes jaktmark för att träna. Vi blandade dolda och synliga områden (hundarna såg vart vi gick in, hörde oss skjuta, men vi kom ut på en helt annan plats) Jag är väldigt nöjd med Pejla, hon hade trevlig och positivt attityd, jag tycker hon gick bra på alla områden förutom på det sista, den svåraste visserligen. Vi skickade i från en äng, mot en backe på högt gräs sly och skog på sidorna och dom skulle omkring 150 upp mot en tall. Det var ett jäkla joystickande, hon drog till höger och hon drog till vänster.... Jag fick henne dit hon skulle men det var inte snyggt. Jag hade dock bestämt från början att jag skulle joysticka om det behövdes, men kanske inte sådär ;) Well gjorde om skicket senare med en liten fördröjning.. Så jäkla kul att träna igen med Jenny. Vi hjälps verkligen åt våra hundar är rätt olika men ändå inte. Ofta stöter vi på samma problem och då är det lättare att förutse med med nästa hund som skickas. Härliga Oban tycker det är så kul att få träna igen han också, den hunden är grym. 
 
Så, vad behövs tränas på..
1 terrängbyten, framförallt genom högt gräs/sly som är kul att jaga i
2, fortsätt nöta linjer med tighta störningar
3, träna ut/bakåt
4, var schysst. 
 
 
Idag är det walkup träning som står på schemat. Solen lyser, något kyligt än men tror dagen blir fin :) 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: