Artemissil Gundog

2015-02-22
10:53:58

Fördelen att välja
Vi "vanliga hundägare" som bara kanske har en tävlingshund känner ofta en press på oss. Den enda hunden ska vara bra på allt, bästa familjehund, sök, dirigerings, markerings, kurs, provhund. Den ska vara bra på allt. Den ska vara duktig tidigt dessutom. Vi kollar och jämnför oss med varann och för att inte tala om "dom stora" hundförarna. Men det vi ofta glömmer är att dom har fler hundar än vi.  Dom har råd tidsmässigt att "ställa in en hund i garderoben" på tillväxt, dom startar bara A-prov med deras bästa A-provshund. Dom startar bara WT med deras mest styrbara hund, dom jagar bara med "slaskhunden" eller iallafall definitivt inte med tävlingshunden. 

Tänkte på detta igår när jag bestämde mig att ta med Bönan till Danmark ist för Pejla som det var tänkt. Pejla är ingen kurshund, Hon är en känslig individ och det är viktigt att jag klickar med dom jag tränar med och för. Nu ska jag åka till ett annat land, för en helt ny tränare - läskigt osäkert.  
Pejla är en duktigare hund (Utbildningsmässigt), och jag skulle säkert lära mig mer som handler när jag går med henne. Men det finns för många "om och men" varför jag väljer en annan av mina hundar.  

Så, låt oss alla köpa fler hundar =p 





Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: