Artemissil Gundog

2014-05-22
10:02:14

Höga berg och djupa dalar
Ja så ska det vara när man har unghund. Jag tycker Braith varit väldigt jämn och fin sedan han var runt 9månader ungefär. Hans markeringsarbete har ju lämnat lite att önska, men vi har jobbat på det och jag har ju alltid sagt att det är iallafall tur han har näsan med sig, för de där tassarna brinner! Han följer upp vittring fint, men som den unghund han är brukar han lämna området fort, han litar inte riktigt på sig själv. Vi jobbar på det, och får han en närsöksignal på det så brukar han stanna kvar. Därför gör jag inte det, blåser söksignal. Korta markeringar är svårt. Långa brukar gå mycket bättre för då får han utlopp för spingandet.. hehe
 
Igår åkte vi ut till Sandemar för unghundskurs för Ingela. Jag har ju hoppat av den kursen för dom bytte dag till Onsdagar och jag har sällan tid då. Men igår var jag ledig och det var nära. Katastrof. Braith var klängig, ville inte gå rakt ut i vattnet, stod och tveka vid kanten, övermarkerade som vanligt på varenda apport. Nä det kändes inte alls bra, blä. Han älskar ju vatten?!
 
Lite sloken var jag på väg hem, han har inte gått bra en enda gång hos Ingela. Näsan har har lämnat hemma varenda gång, suck. 
 
Jaja super stressad var jag efter kursen som slutade 17.30, 18.00 skulle jag träffa tjejerna (Jenny, Cattis och Malin)  i Huddinge.. Ojoj hem fort och hämtade Magda och Pejla. 
 
Pejla gick som en klocka! Hon lärde sig verkligen någon från den där dirigeringen förra fredagen läs här . Grymt! Linjerna var spikraka, och jagandet var väldigt fint! Vi började med att lägga en svår linje där dom först skulle följa en stig, sedan vika av från stigen, för att sedan hamna på den igen och sedan vika av igen och upp i skogen och leta efter boll i växligheten. Först gick det en markering på vattnet, linjen ut dit var bråkig som tusan. Markeringen slog ner, man vände om och tog in dirren i skogen och sedan skulle man skicka på markeringen som jag skickade på som en dirre, för jag ville ha en rak linje. Hon vek av fel första gången, jag tog hem och skicka om och då gick hon helt rätt! Duktig tjej! Gjorde några andra linjer och några markeringar som också gick bra, men mest nöjd var jag över vatten dirigeringen :) 
 
Tur man har fler hundar, det går ju sällan dåligt med alla ;) haha
 
 

Kommentar:
#1: Jenny

Ja, flera hundar verkar vara bra ;) Pejla gick som tåget! Bra beskrivning - jag orkade inte vara lika utförlig :)

2014-05-22 @ 21:48:15
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: