Artemissil Gundog

2014-04-30
10:12:00

Valborg
Mycket bilåkande blir det :) Jag tog faktiskt bilen till våra ängar igår, inte för att det är långt och jobbigt att gå dit, men smidigt att kunna ha några hundar i bilen medans man tränar med några andra.
Braith fick ett sök, ett dolt sök. Jag hade med mig Magda och Zäta ut när jag la det, jag ville lämna vittring i området för att sedan se om Braith skulle notera kissfläckar eller dyl (vilket han inte gjorde, för han sprang ju som en duracellkanin på speed) 
 

Jag la ett bra sök tycker jag, med några svårigheter, det var en kulle med mitt i söket. Jag började längst bort och jag kastar även ut apporterna för att lämna minimalt med spår från mig, en la jag på en sten och sedan  tre apporter till långt bak, en nära ängen, en nära en grusväg och sedan tre små framför kullen.
Han började med att springa som en TOK, runt runt hejåhå. Sedan lugna han ner sig och fick in dom tre närmsta rätt fort, den fjärde tog en stund, men han fick in den och det  var den på stenen. Han tog sig upp för kullen bra och jobba där uppe, men han jobbade aldrig ut sig på djupet. Men han jobbade ändå väldigt fint, kom in själv en gång och ville bli omskickad, jag tog också in en gång. Sedan bröt jag efter 15minuter totalt, skickade Pejla på dom 3 sista längst ut och det tar henne knappt 1minut.. 
Satte sedan ner dom så dom såg mig, och så knalla jag upp för kullen och försvann bakom, där kasta jag ut 2 dummysar, långt ut. Gick tillbaka och skickade Braith och direkt sprang han bortanför kullen och in kom en dummy direkt. Hoppas han lärde sig nåt :) 
 
Hans andra dolda storsök, det första på dummy. Helt okej. Och vilket jäkla uthållighet han har, wow! 
 
Sedan tog jag en gemensam promenad med alla hundarna, där dom enbart ville bada i alla diken..
 
 
 
Åkte hem och slängde ut dom på balkongen, fyfan vad dom luktar dy.. Hämtade Nea och sedan åkt jag ut till Farsta/Ågesta för att träffa Jenny för ytterligare en promenad. Riktigt härlig promenad, med mycket tjejsnack. Jag är glad att jag träffat Jenny, vi kan snacka om allt och våra hundar gillar varann mycket. 
Om möjligt så luktade dom ännu värre på vägen hem.
 
Ni som har fler hundar, hur löser ni äckelhund-lukten? Vi lär ju tillbringa ännu mer tid i bilen nu än förut, och jag har sjukt svårt för lukter, Och dom stinker. Jag brukar duscha dom innan långfärder faktiskt. Dom luktar säkert inte mer än andra hundar, men jag klarar fan inte av lukten. Jag är extremt känslig för lukter. Jag är lika känslig hemma och har automatiska perfume-maniker lite här och där. Men det kan jag ju inte ha i bilen.. Eller?
Där bak hos dom har jag vanliga vettbäddar och över har jag ett skydd som står emot väta, och som går upp på väggarna..
 
Ja, jag är knäpp :) 
 
 
Nu på morgonen när jag kom hem efter nattens jobb har dom varit helt tokiga, Pejla är lika glad och tokig som vanlig när homonerna skenar i kroppen och Braith älskar det! Matten inte lika mycket, jag måste ju sova, jag ska ju jobba i eftermiddag med..
 
Bägge är lika stora i truten
 
Haha det är Braiths huvud som är borta 
 
Magda vaktar sin vovve,  hon ligger på den för att ungdomarna ska ge fasen i den! 
 
Och till sist vill jag även berätta en tråkig sak. Ni vet fina lilla prickiga Rakel? Braith bästis.. Hon har tyvär lämnat oss! Så sorgligt, inte ens 1,5år gammal. Hon fick akut njursvikt, troligtvis efter något hon fått i sig. Trots 5 dygn hos veterinären så gick det inte att rädda henne. Fy vad ledsen jag är =( 
 
 
(lånade denna bild på Kikkis fb) 
 
 
 
 

Kommentarer:
#1: Annika

Härligt träning med söket där! duktig kille.
gud så ledsamt med Rakel........fina fina hund...
/annika

2014-04-30 @ 17:20:16
#2: Annika

Härligt träning med söket där! duktig kille.
gud så ledsamt med Rakel........fina fina hund...
/annika

Svar: Känner mig poppis med alla kommentarer ;)
Zara Winkler

2014-04-30 @ 17:20:17
#3: Annika

Härligt träning med söket där! duktig kille.
gud så ledsamt med Rakel........fina fina hund...
/annika

2014-04-30 @ 17:20:19
#4: Annika

Ursäkta att det blev tre svar...det hände nåt ;o(

2014-04-30 @ 17:20:59
#5: Jenny

Fy vad hemskt med Rakel!! Får gåshud av fasa. Usch!

Ömsesidigt! Uppskattar verkligen våra samtal om vitt och brett! Tack för allt stöd i stort och smått.

Hundodör i bilen såg jag att det kommit massa bra tips om. Ska skälv börja med dammsuga och den där grejen på Biltema. Har tyvärr glömt namnet redan...

2014-05-01 @ 00:43:50
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: