Artemissil Gundog

2013-09-17
09:14:00

Bra dagar!
Goddagens!
I lördags så var vi ju i väg på duvjakt, föll inte alls mycket fågel tyvärr. Men Pejla fick till några jäkligt bra apporter, det var inte bara "vanliga" utan det var sådanna som jag tror hon tar med sig i bagaget.

Vi kom dit för samlingen kl5 på morgonen, det blev 5duvor fällda och klockan 5minuter över 5 kom Kenny och hämtade oss! Haha Det gör inte alltid så mycket att det inte fälls så många fåglar, det är faktiskt riktigt rofyllt att sitta där med sin bästa vän vid sin sida!
Och igår tog jag med Pejla och Braith ut till Sundbyberg där Annika hämtade upp oss. Vi skulle träffa upp Jenny och Oban vid Bromma flygfält(?)
Vi lät hundarna rusa av sig lite, Braith var i himmelriket en hanhund som ville leka! Och Zingo, hon leker som en hanhund vilket passar han utmärkt! Hehe
Vi ställde oss och kastade markeringar till varann i högt gräs/tistlar, det gick väl sådär. Inget speciellt. Vi gjorde sedan en dirigeringsövning som Jenny höll i. Man fick till allt som ingår, höger/vänster/ut och stopp. Braith fick precis samma avstånd men inget höger/vänster. Jag är SÅ stolt över min lilla lilla kille, han växte i mina ögon riktigt mycket. Sen lite små detaljer som t.ex, han satt inte riktigt kvar så bra som han brukar när jag lämnade honom. Jag måste sluta slarva, han sitter som fastlimmad när vi är ensammna så jag måste nog börja hjälpa honom lite mer här så vi får till det lika bra i grupp.
Ja övningen för dom stora hundarna hade en del svårigheter beroende på individen. För Pejla och Zingo hade vi lagt ut ett område med bollar och dom andra tre områdena med dummys. Ni kan ju föreställa er vilket område dom där puckona drogs till. Jenny tog störningsmarkeringar över linjetagslinjen.Vi jobbade stenhårt på den raka linjen, vi tog in och gjorde om direkt när den svajade lite, vi hade kunnat "joysticka ut" hundarna,  men vi var rörande överens om vad vi tränade på -  det var inte att dom hämtade, det var hur dom hämtade apporten. Raka linjer är A och O

Det var helt synliga apporter, 3 apporter var på den raka linjen som innehöll 3olika terrängbyten.. Appporten till höger låg in i skogen, och den till vänster låg helt öppet på gräset utan referenser. Stoppen var på olika ställen för att hunden inte skulle sakta in och börja gissa. 
Jag är nöjd med Pejla - för jag kunde skälla på henne utan att hon gick ner sig, jag kunde skicka om henne när hon gått snett! Framförallt hon verkade tycka att det var jätte kul att träna!
Jag är nöjd med Braith - han tog linjetag med fördröjningar samt terrängbyten i full fart! Ja, han hade sett dom andra hundarn var där innan, men vi har långt i från tränat på dessa avstånd och fördröjningar innan! 


Tack tjejor!


 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: