Artemissil Gundog

2013-06-10
10:32:47

Mycket att ta tag i...
Hopp, regn idag med, jag brukar inte bry mig så mycket, men jag stukade foten i lördags... Det är bättre idag men jag kan ju inte riktigt få på mig en sko. Eller jag vågar inte trycka ner den. Det blir tofflor helt enkelt..
 
Den här veckan har redan börjar dåligt och helt fel. Kenny är bortrest i jobbet och det har kört ihop sig på många plan redan. Men problem är till för att lösas.
Jag har iallafall varit duktigt och kommit ihåg att ringa alla samtalen jag var tvungen att fixa, tex säga upp Esters föräkring.
 
Jo, jag tränade ju med Cattis här ihelgen. Och nej, Pejla känns inte alls som hon brukar och det har varit så här ett tag. Jag vet inte, men vi har en känsla av att det beor på vårat fys-schema (sponsringen)
Att hon får för mycket aktivitet varje dag, det känns som att hon har börjat välja ut saker som hon vill göra i apporteringen. Det är inte alls likt henne. Jag fick för andra gången i hennes "karriär" bli riktigt arg på henne. Och min lilla tjej som annars har varit väldigt mjuk och känslig, tog inte åt sig ett smack..
 
Våran teori är att hon har fått för mycket "vara ensam med matte tid" och blivit lite bortskämd? Vi har något på schemat varje dag utöver det är det ju promenader/lek med kompisar samt apporterings träning, det är klart att hon tar slut? Många framgångsrika prov/jakthundar tillbringar ju sina dagar i hundgård och plockas fram för promenad och träning, det är klart att dom ger ALLT då.
 
 
Pejla börjar bli vuxen och jag tror att jag måste strukturera om lite. Så jag har börjar med att kontaktat Britta på Agardhts hundsport och sagt att vi kommer ta en paus. Jag måste kolla om det har med det att göra. Sen ska jag gå tillbaka i träningen och bygga upp henne igen. Så jag ska också ta en paus i att träna med kompisar på ett tag.
 
Braith börjar blir stor kille och har äntigen börjar växa! Den 3/6 vägde han 18,3kg och mätte 50cm (med tumstock, så vi reserverar oss för ev mät fel ;)) Den 4/6 blev han 6månader gammal.
Jag har/ska börjar lägga lite fokus på honom nu, lunchtid ska bli våran tid (då är han hungrig;))
 
Han är duktig och går rätt fint vid sidan, såklart med godis i min hand. Det är ett roligt fotgående, med lite vändniingar och plötsliga stopp. Han har det inte lika naturligt som Pejla alltid haft. Pejla älskar att gå vid min sida. Braith gör det för godisen ;) Ingångarna dock tycker han är kul och nu har jag börjat med att kunna ta bort min godis-hand och bara kunna säga "sida".  Så nu kommer belöningen senare och senare, och jag har börjat ha kvar honom vid sidan någon sekund även efter blöningen.
 
Apporteringsmässigt, jag har kastat någon enstaka apport, men mest så får han sitta kvar medans jag går ut och lägga en apport, ibland får han hämta den och ibland går vi mot den i "fot", han tycker det är roligare att ha en dragning än att bara gå.
 
Han har börjar få följa med oss mycket ensam utan dom andra hundarna, här om dagen fick han följa med till badet och bara sitta och titta medans Nea och andra barn badade, han fick inte ens doppa fötterna. Han är jätte dutkig och är väldigt lugn, enstaka små små ljud kan komma. Men inte för att han inte får bada utan mest för att ja, han är valp?
 
Han är en MYSkille utan dess like. Än så länge går det ann, han är ju bara valp. Men så småning om måste jag även ta tag i detta. man kan faktiskt sitta brevid, man behöver inte ligga i knät jämt..
 
 
Men än så länge är det mysigt ;)

Kommentar:
#1: Kalla

Saker har en förmåga att köra ihop sig, det händer alltid jäkelskap här när sambon är bortrest.

Det är väl inte otänkbart att Pejla behöver lite mer "luft" i sitt schema så hon blir riktigt taggad på att jobba och göra rätt.

Han är söt, din mysvalp och duktig!

Hoppas att veckan utvecklar sig bättre än vad du tror!

Svar: Ja du har ju haft en hel del otur när din sambo varit borta! hehe
Och ja, jag tror nog att Pejla ska få en paus i fys-träningen så ska vi bara fokusera på jakten, det är ju ändå den som är viktigast! Kondition får hon ju genom träningen..

Zara Winkler

2013-06-10 @ 10:42:21
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: