Artemissil Gundog

2013-01-06
22:48:30

Mobil inlägg

I fredags var det dags för lite träning igen. Lena kom och hämtade mig och Pejla så åkte vi ut till "mina ängar"

Under dagen så stod dirigering på schemat.

Vi började med att Lena fick vänta borta på vägen medans jag gick och förberedde åt henne. Jag ställde ut en dummy mitt ute på ängen, den skulle vara synlig för Pirat när Lena riktade in honom. Efter jag ställt ut den gick jag och gömde mig i buskarna. När Lena kom så visste hon inte vart jag gömt mig. Jag började "vissla" i min and-lockpipa, klappa händer och kasta dummysar. Men innan skulle Pirat hämta dirigerings apporten.

Sedan byttes vi av.

Båda syskonen P gjorde ett klanderfritt jobb. Kanske var det lite väl enkelt för dom..

Vi hade ställt ut dummysar på två ställen med snäv vinkel, dolt för hundarna. Först skulle hunden få en markering kastad, apporten skulle hamna bakom ett vält träd, hunden såg bara apporten en kort sekund i luften. Men innan markeringen skulle hämtas så skulle dirigerings apporten in. När hunden var på väg in så kastades det en störnings markering.. När hunden var inne med "dirren" skulle markeringarna in i turordningen.

En annan övning var att Lena gick i väg igen och jag kröp in i skogen, jag skulle stå helt dolt och kasta en markering i en liten smal vad ska man kalla det, skogs allé? En lite öppning i skogen, bakom en liten kulle. En väldigt diffust markering. Pejla fick sitta och vänta hos Lena så länge, så hon såg från deras håll. När Pirat fått in markeringen så ställde jag ut två dirigerings apporter där.

Vi gick i väg ett tag och gjorde en närsöksövning, (jag behöver träna mer på att hålla henne kvar i området. Vad hjälper det om jag kan styra min hund, när hon inte ligger kvar å söker där jag vill mer än någon minut)

Efter kanske 20minuter så gick vi tillbaka dit där Pirat fått sin sist kastade markering. Jag skickade Pejla på ett linjetag dit. Jätte snyggt gjort av henne!

Rolig träning med kul övningar!


Efter vi tränat en stund gick vi till bilen och plockade ut Lenas unga hund Jerka. Jag kastade lite markeringar åt honom, men mest hjälpte jag henne att vara störning i deras fotgående och när hon tränade sitt stanna kvar så kastade jag apporter mot honom som han inte fick ta. Nyttig träning för den unga spilevinken!




Kommentar:
#1: Annika

vilken toppen tränings dag ni hade! skönt att vara på g igen?

2013-01-07 @ 09:18:34
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: