Artemissil Gundog

2012-09-29
21:37:00

Kkl träning och jakt!
Godkväll!
 
I torsdags begav sig alltså jag och gubben till Alvesta, Småland. Vi tog in på hotell och hade det gott. På fredagen var det dags för Kkl träning hos Birgitta Staflund.
 
Vi var 7 deltagare och alla var duktiga faktiskt, allt eftersom dagen gick så visade väl fler och fler hundar lite små brister men det var ingen som knallade eller gick helt ur hand, lite pip från något håll men annars väldigt städat. Av oss 7 var vi 3st som skulle fått godkänt om det varit på riktigt!
 
Vi började en bit i från gården inne i skogen, föll inte så mycket fågel på i dom såtarna, men det var bra uppvärmning. Pejlas första apport var en dirigering in i skogen mot dammen. Rakt ut, stopp vinklade vänster, där blir jag stressad och blåser enbart söksignal, vilket jag aldrig gör annars, jag blåser alltid stopp innan, alltid. Så hon gick lite för långt, men jag fick hemåt snabbt och snyggt, blåste stopp och sedan sök på rätt område. Kommentarer bakom ryggen var "snyggt gjort"
 
Sen åkte vi tillbaka till gården och där föll det fågel, Pejla fick en markering under hela dagen, resten var dirigeringar. Birgitta sa att många var inte på kkl avstånd utan mycket längre, men eftersom detta också var en träning så skulle vi testa och skicka hundarna iallafall. Jag var riktigt nöjd med Pejla. Jag behövde aldrig ge en signal mer än en gång och hon lydde direkt då jag blåste på henne.
Hennes sista apport var en vattendirigering, jag skickar ut henne och hon gör "stålmannen hopp" i vattnet och simmar fort ut mot något hon tror är en fågel, men som är en sten ajdå tänker jag och trycker på med en UUUUT, då kliver hon upp på "ön" (som är som en liten liten liten udde?) och tittar på mig, jag trycker på med ett ut igen och hon vänder sig om och "stålmannen" igen, och får syn på fågeln precis vid kanten. BRA avslut.
 
När vi sitter och talar efteråt så frågar Birgitta alla hur vi känner ss och gav hennes syn på saker. Jag sa att jag är väldigt, nöjd, Pejla är inte ens två år än och löser alla uppgifter. Det enda Birgitta säger är "Ja, du ska vara nöjd och hade detta varit riktigt Kkl hade jag godkänt henne med dunder och brak"
 
Men den kritiken kan man inte vara annat än nöjd va? =)
 
 
Vi kom hem sent på fredagen och på idag var det upp rätt tidigt igen för jakt!
 
Första såten ingenting för Pejla, andra såten 2st enkela apporter på en gräsmatta, efter det var det lunch. Bra start på dagen idag med alltså! hehe Sista såten..
 
Där hamnade jag och Pejla på en brygga
 
 
 
Från sidan
 
 
Och det fanns två vägar in till mig när hon hade hämtat apport på vattnet
 
den svåra vägen
 
och den lätta
 
En film på när Pejla kommer in den "lätta vägen" http://youtu.be/MDonne-Wr9Q
 
det gick ju visst bra ändå
 
Sen var det eftersök.. Och hon jobbade jävlar, hon har aldrig varit så duktig på eftersök som hon var idag. Hon fick hem massa fåglar. Bra för hennes självförtroende. Hon fick hem 2-3skammade som krupit ner och gömt sig. Hon hade hjälp på traven idag också av Karins duktiga hundar som arbetade som gudinnor i vassen, jag har aldrig sett hundar gillar vassar så mycket som hennes. Vilket gjorde att våra hundar som gick eftersök ihop drogs ju med i deras tempo ibörjarn och sedan delade alla hundar på sig och täckte hela vassarna och marken jätte bra.. På eftersök går man ju med hundarna så gott man kan.. Det är svårt och tungt att gå för oss tvåbeningar som väger lite mer än dom, jag sjönk ner till midjan och fastnade!! Jag lyckades dock ta mig upp med hjälp av vassarna, en hel del skratt blev det!
 
Här kommer Pejla på en av de farliga spångarna! som jag såklart brakade igenom också.. haha ja jösses, matte var nog mer trött än hunden ;)
 
Riktigt trevlig dag idag också. Trevliga människor och duktiga hundar! Nu blir det vila och lugnt ett par  dagar,nästa jakt är på lördag och innan dess är det lugna gatan! Jag har Lenas hundar, Pejlas bror Pirat och hennes andra hund Brave här i en vecka medans dom är på semester!
 
 

Kommentar:
#1: Anette

Ja jäklar, vilken helg ni har haft. Åhh vad stolt du kan vara. Jag vet hur sträng och kräsen Birgitta är. Det är så roligt att läsa om era bravader.
Ha en lugn och skön vecka fram till lördag. :)

2012-09-30 @ 20:14:18
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: