Artemissil Gundog

2012-09-27
08:59:41

Jakt!
Hej igen!
 
Idag åker jag och maken till Småland. Imorgon ska jag och Pejla gå kurs för Birgitta Staflund på Kennel Meadowlark. Det är en "inför kkl" kurs. Eftersom jag aldrig har sett en kkl och det är svårt (går inte alls?) att få kika på en kkl innan start så vill jag gärna veta lite vad jag ger mig in på innan jag anmäler.  
Jag tror, tror.. Att hon kan vara redo för kkl redan nu. Men varför chansa? Det vore synd att inte få gk bara för att man är ute för tidigt. 
 
Det ska iallafall bli väldigt spännande att få se, och Birgitta är väldigt duktig så hur det än går imorgon så är jag övertygad om att jag kommer lära mig massor med nya spännande saker!
 
Vi kommer hem igen på fredag kväll. Och sen upp igen på lördag för andjakt. Fullrulle och lite synd att allt faller in så tätt. Men så är det ibland. 
 
 
Det har slagit mig mer och mer det senaste.. Hon är inte ens två år än, och går redan fullt ut på jakterna (så gott det går givetvis!!) som vi är med på. Än så länge har det varit mindre jakter 1-2 såtar, men det betyder inte att det är lättare för det. På ett ställe vi är på är vassarna jäkligt svåra, hårda och som en vägg. Eftersöken är inte så roliga där. Om detta är positivt eller negativt att hon fått gå fullt ut redan kan bara framtiden utvisa.
 
Hade jag vetat att vi skulle få vara med på så mycket och större jakter i år, hade jag velat låna en äldre erfaren hund från någon, för både min och Pejlas del!  Men det är ju lite svårt.  Så snart, förhoppningsvis är Pejla min äldre erfarne hund när det är dags att lära upp nästa hund (ja jag letar efter valp, och har satt upp mig på valplista).
Men jag hade turen att få ha min uppfödare, Lena Bratsberg-Karlsson som mentor under en jakt. Jag fick massa bra tips och idéer.
Jag har fått lära mig själv mycket. Dom första jakterna förra året hade jag ju Lena,A som hjälp och stöd, men hon gick ju och opererade knät mitt upp i allt ;) Så jag har fått lära mig själv... Stått mycket själv med en ung hund..
 
Jag önskar alla nybörjar att dom får en mentor under minst under minst 1jakt, en bra och mycket erfaren mentor.
Eller gå en kurs innan första jakten. Det är så nyttigt och verkligen välbehövligt. Det är så mycket man måste tänka på! Sen vill jag säga till alla. Våga berätta och be om hjälp om du inte får in en skammad. Det är viktigt! Tänk på jaktetiken!
 
Jag har hört att det finns kurser i eftersök. DET ska jag leta på och gå. 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: