Artemissil Gundog

2016-08-17
12:47:23

Lite från mig
Äntligen en ledig dag! Denna månad så har jag bara pass i receptionen, även om det är väldigt kul så är det 12h pass och det är rätt slitsamt i längden. Man är ju ansiktet utåt, man sitter som i en glasskål så man måste hela tiden tänka på hur man sitter och vad man gör. Tur alla är så trevliga :) 
 
Lite hund då, igår tog jag fram lite vilt.. Inte den roligaste träningen för min del men, Bean ska starta ÖKL nästa helg.. Om vi kommer med dvs.  Vart hon står i sin träning är lite svårt att säga då hon just nu löper och hon har lite tikfasoner för sig under den här perioden (söker gärna vidare med apport i munnen, och är om möjligt mer envis än vanligt) .
Tyvärr kan jag ju inte träna vatten just nu iom löp (i vanliga fall struntar jag i det, men eftersom det inte var så länge sedan hon valpade så vill jag inte chansa) Vatten är väl det momenten hon verkligen behöver träna... Enda gången vi "kört" vatten är vid jakt, och vid jakt är hon otroligt stark (envis) Så.. ja.. Men en tummhållning kanske räcker? Ja och att det inte är någon vass på provet ;)
 
Och Pejla är anmäld till A-prov 
 
 
Lilla Colin har fått hämta några få apporter ett par gånger och tycker det är väldigt skoj, hon kommer direkt in och vill lämna apporten i utbyte mot godis. Jag är tydlig med att det är henne jag tar emot, jag belönar när hon har apporten i munnen, släpper hon apporten innan hon givit den till mig så får hon ingen godis,  och min verbala belöning uteblir.  Inget större än så.
Hon älskar att bära saker och visa mig, senast imorse så gav hon mig en död mus.......  tack? ....... :P  Jag blönar alltid små valpar som spontant tar saker i munnen och bär på och vill visa mig, vare sig det är en sko, pinne eller leksak. Ibland tar jag emot saken och kanske ger tillbaka den, eller ger en godis, ibland klappar jag bara om valpen ibland byter jag ut saken den bär mot nåt annat. Då lär sig valpen att tar jag kontakt med matte när jag har nåt i munnen då blir hon glad..  
 
Nåja nästan alltid, när hon ville he mig musen imorse kanske jag inte var lika glad.. Eller min förra valp, Braith.. Han gav mig ofta frusna bajskorvar han hittat utomhus... Men så har jag alltid haft hundar som kommer direkt in med apporter! 
 
Här är ett litet klipp från igår 
 
 
 
Och idag eftersom jag hade vilt tinat så ville jag ju givetvis kolla vad hon tyckte om det.
 
 
Och ja, första kontakten med en trut.. Var väl lite sisådär ;) 
 
Men efter att den "luktade henne" så var den helt ok att bära ;) 
 
 Anden var ju en klar favorit :) 
 
 
Med valpar och ungundar trycker jag att man bör plocka fram och stämma av med vilt lite då och då, bara för att kolla eller alt väcka intresset. 
 
Med Colin har jag en lite annan plan, eller en tanke med hur jag vill ha det, lite annorlunda mot hur den varit med mina andra hundar. Jag är lite utav en perfektionist. Något jag jobbar med.
Det är väldigt viktigt för mig att mina hundar ska bete sig, att dom ska vara väluppfostrade och städade. Lugn lugn lugn lugn.. Vilket är väldigt trevligt. Men för första gången ska jag prova att hålla valpen lite ouppfostrad - inom vissa gränser givetvis. Vissa saker är viktiga. Man kastar sig tex inte ut ur bilen, man drar inte i kopplet och man stjäl inte mat t.ex sånna saker.
Annars ska hon får vara valp väldigt mycket längre än mina hundar, jag ska försöka låta henne vara "Colin"  Och med detta menar jag inte att hon ska vara en odåga när vi tränar, nej, tvärtom.. I träningen ska det vara lugnt och fint.  Som individ är hon ganska självständig och jag kommer behöva jobba mycket med "du och jag" kontakten henne och mig emellan.  Hon ska se mig som en tillgång, det ska löna sig att ha kolla på mig, följa mig. 
 
 
Det här.. Är tillexempel inte så bra och ingår inte i min nya plan.. Men husse försöker bonda med Colin.... *undanflykt*
 Det är ju lite skoj nu, men när hon är 8månader är det inte kul längre. Så vi gör oss helt klart en otjänst. Så gör inte såhär... Ok? ;) 
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: