Artemissil Gundog

2014-07-03
11:27:08

Facebook träning
Japp, igår åkte vi ut till Botkyrka för att träffa upp några från facebook gruppen "jaktträning söderort" . Skulle bara köra Braith, han skulle bara få markeringar,. Han är ju fortfarade inte så van att vara i grupp med hundar han inte känner så jag tog med mig Pejla ut som stöd..
 
Otroligt härlig värme kom, kanske inte den bästa för hundarna då vi var mitt på en äng utan skugga. Meeeeen skönt för hussar och mattar :) 
Började med att Braith fick en markering ett par meter i från en "gräs ö" mitt på ängen, hyfsat långt avstånd. Han som är en bröthund drog ju såklart in på ön några gånger men och sig sedan samman och fick in markeringen hysat snabbt. Han fick sedan en dirigering till samma ställe. 
 
Dom andra fortsatte med samma övning medans jag gick runt lite och reka, gick in och kolla lite i skogen.. När dom vart klara fick jag en medhjälpare att kasta åt mig igen. Det var som en upphöjning av ängen där nedslagen skulle bli dolda, först gick en markering bakom en böj av högt gräs i kanten av ängen. Han gick in i det höga gräset som jag visste för han älskar ju att springa i det som sagt, men han fick in markeringen snabbt, Sedan gick en markering mitt ute på ängen, helt utan referenser och dolt nedslag. Han sprang till rätt område och jobba runt lite, innan han drog där i från och in i skogen (där jag tidigare hade gått, han trodde nog att jag lagt något där inne). Jag kallar in och han får en ny markering som han spika. Nästan så man undra om det var med flit han missa den förra ;) 

Jag byter plats med kastaren (Lena) och kastar själv på samma ställen till Lena och Pirat, han fick en dubbel. Pejla hade suttit en bit bort och sett markeringarna. När Pirat var klar så droppa jag en boll mitt på ängen där jag stått. Skickade dit Pejla och hon söker, lite stor i början. Men sedan lugna hon ner sig (jag kanske skulle vämt upp först!) Det är svårt för dom att fatta att man också kan söka på kort gräs, dom sätter inte på näsan helt. 
Hon fick in den, rätt snabbt. Sedan skickar jag henne till gräs-ön mitt på ängen där det låg några nedgrävda dummysar. 
Lena skickar sedan Pirat på en dirigering som låg snett bakom till höger om ön, in till kanten av skogen. Pejla ser. 
Jag ber sedan Benke lägga ut en dirigering till Pejla i en böj av skogen några meter innan där Pirat hämtat sin dirre.  När han kommer tillbaka så ler han lite och säger  "det är en vägg av växtlighet där, så det blir nog inte lätt att få in henne, men när/om hon väl kommer in hittar hon den fort".. Ups tänker jag, kanske tog jag mig vatten över huvudet nu..
Skickar Pejla som jag tänke skulle dra sig mot Pirats dirre, men i stället drar hon sig mot ön. Jag blåster stopp, vinklar höger (vilket var tanken från början, men kanske inte att det skulle bli ett sååå långt sidotecken), men hon tar mitt höger perfekt! Jag får sedan trycka in henne några gånger i skogen, hon försöker hitta en bättre ingång men hon lyssnar fint och kommer in med dummyn! 
 
Jag var nöjd och belåten och bestämde mig för att lämna och åka hem =)
 

Snyggast teckningen över övningen 😜👍✌️
 


 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: