Artemissil Gundog

2014-01-20
09:17:17

Bygga bygg bygg!
Jag och Pejla åkte till Sundbyberg och blev upplockade av Jenny med Oban. Sedan åkte vi vidare ut till Ekerö för att träffa upp Malin med Elsa. Riktigt bra dag, Pejla känns väldigt stabil just nu och har gjort det ett bra tag! I mitten på Februari är det Walkup kurs hos Reedsweepers, efter det (om inte Pejla börjar löpa) så tar vi en liten paus en månad eller så.
Sedan är det dags att bygga upp henne igen inför vårens alla WT. Jag har en plan. Hoppas att Pejla håller med mig i min plan ;) 
 
En annan sak som vi talade om igår, är att det är viktigt att backa ibland. Många gånger hamnar hunden i en svacka och blir osäker, inför i våra ögon enkla uppgifter.. Ofta är det då att man gjort för svåra saker i en period. Egentligen spelar det ingen roll att hunden gjort allt rätt under den här perioden,  för det är ju ofta då man kör på ännu mer för det är ju så kul! 
Jag hamnar själv i den där svackan med Pejla ibland. Eller jag gjorde det förr när hon var yngre. Man måste försöka komma ihåg att varva! Egentligen skulle man t.ex var 3e gång bygga upp och enbart göra basic övningar för att stärka självförtroendet på hunden igen innan svackan! 
 
Det låter kanske självklart att man ska göra såhär, men det är det inte! Det är så lätt att ryckas med, ffa när hunden gör allt rätt med en härlig attityd. 
 
Bygga bygga bygga!
 
Kanske är jag helt ute och cyklar nu men är det inte just mest tikar som hamnar i dessa svackor? Jag känner till en del hanar också, men jag vill nog påstå att tikarna är ojämnare än hanar ? 
 
 
Jenny gjorde en bra beskrivning av dagens övningar, så vill ni läsa om vad vi gjorde så gör det hos henne   i hennes blogg
 
 
"höh, snackar du skit om tikar??" 
 
 
 

Kommentar:
#1: Jenny

Kloka tankar. Vi får lägga in basic och backa oftare. Alltid bra att befästa!! Fina bilder på Braith och Rakel! Börjar känna att jag måste byta kamera.. ;)

Svar: Ja alltså nu var det Kikki och hennes kamera som tagit just dom bilderna ;)
Zara Winkler

2014-01-20 @ 21:03:16
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: