Artemissil Gundog

2014-02-12
13:28:00

Less
Jag var less på att hålla Pejla kopplad. Så fasen i tre dagar har hon fått följa med till ängen och varit lös. Ängen är snöfri och mjuk. Inget haltande *tummen upp*
 
Körde lite linjer och nörsök med di tre klantradårarna. Pejla sökte som en gud, hej och hå. Nogrann och i ett bra tempo, men aningens lite tungstyrd bakåt (alltså inte från min sida, utan om jag blåst stopp och skicka vidare bakåt) hon drog gärna lite åt höger/vänster ibland.
Men skam den som ger sig. En fördel här är att hon faktiskt kan ta det idag,  hon kan ta att jag faktiskt blir lite putt på henne och tar hem och skickar om ett par gånger. I sina unga år så gick hon ner sig och tyckte väl att jag fan kunde gå ut själv då om jag visste vart fan den var. Idag är hon lika taggad, om inte mer "okej igen, skicka igen då den här gången blir det fan rätt"
 
B.la gjorde jag övningen som jag gjorde till Jenny och Oban här om dagen. Fast mycket kortare avstånd (ville inte att hon skulle springa sönder tån) och ingen apportkastare då.
 
Synligt närsök, doldt målområde bakom (ca10m bara). Skickar och låter henne plocka in närsöket, skickar dit igen och låter henne jobba lite, blåste stopp, kastar en bollmarkering snett till vänster om henne, skickar på UT mot det dolda målområdet - Succé     
 
En annan övning, sätter ner Pejla och tar med Braith och Magda och kastar ut (dolt för dagen för pejla) ett gäng bollar i en liten gles bjökdunge. På väg tillbaka till Pejla så kastar jag ut en boll  synligt för Pejla i en buske kanske 10meter framför björkdungen. (det är en upphöjning av marken mellan mig och målområdena så det är skit svårt att veta när man ska blåsa stopp egentligen)
 
Här kommer vi till det jag och Jenny talat om lite grann..
 
Vi tränar mycket med störningar så våra hundar är egentligen helt oberörda av det, så Pejla anade ju att detta var för enkelt att skickas på en boll som var syndlig för henne, så hon lägger ju 6e växeln och drar förbi busken i allvärldens fart, jag blåser stopp för sent, när hon redan är mitt emellan områdena. Tar henne hemåt lite och ska skicka henne till höger mot busken. Jävlar var snabb hon var, hon sprang förbi busken i 300knop, STOPP igen. Förhelvete nu blet det joystick som jag hatar.. Tar hem henne och skickar om (viskar lite tyst, busken!)  "yah" Pejla drar ut igen, jag blåser stopp och vinklar ner henne mot busken, hon plockar in bollen. 
Skickar sedan till björkdungen, tipp topp. Hon trodde verkligen att det var nåt lurt med att få ta en synligt utlagd boll...
 
Pejla du ska lyssna på mig, inte tro att du kan och vet allt själv ;) 
 
 

Skickar sedan Braith mot björkdungen.. Ups, han stannar vid busken och börjar söka (han såg ju när jag la ut den till Pejla där). Jag blåser stopp, och skickar UT, han börjar söka igen, STOPP han stannar, UT, och ja jävlar han släppte busken och drog till björkdungen  - fantastiskt! En riktigt bra lärdom
 
Skickar Magda, som också stannar vid busken, jag gör några tappra försök att få stopp på henne men nä var ju bara att vänta ut henne tills hon inser att det var tomt, sedan sprang hon till björkdungen och hämtar den sista bollen.. Haha
 
 
Jag gjorde en stor fet miss med Braith på ett annat närsök, jag hade droppat ut en boll i det högra gräset på ängen (dolt för honom) och går sedan i väg för att göra nåt annat ett tag. Kommer tillbaka och ska sätta honom  i området, jag stannar upp och kollar lite "var det här? jo men det måste det ju va" sätter ner Braith och backar.
Blåser närsök och han går ner med näsan och söker, hej och hå, men han hittar den inte, han söker och söker. Och sedan drog han iväg snabbt så jag han inte med, och kommer fram med bollen på ett helt annat ställe än där jag blåst närsök.. Haha suck.. Helt fel, närsök = sök däääääär du är.. Jaja jag gjorde om, lät han kolla på medans jag la ut (grävde ner) och skicka om, till rätt ställe den här gången ;)
 
 
Matten var en aningens långsam idag.. Hehe jag var inte alls med på noterna
 
 
 
 
 
 
 

Kommentar:
#1: Jenny

Jaja, vad gäller närsöket så kunde det ju varit en skammad som smygit i väg - han tog ju för sig och löste uppgiften :) Härligt med lärdomen på ut och vidare, bra där! Och dina ord på Pejla. Du kanske ska sluta dirigera enligt standardvarianten och köra "björk", "buske", "backe" etc. för att styra in henne ;) #bordercollie #ordförståelse

Svar: Haha eller hur!! "60meter snett om vassrugget"
Zara Winkler

2014-02-13 @ 22:03:45
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: