Artemissil Gundog

2014-04-21
09:47:00

Grymt
Vilken helg! 
 
Jag och Jenny rulla ner till Moheda, tidig fredags eftermiddag. Vi hade tänkt träna lite men det lusten rann ur oss lite hehe, vi åkte hem till Ninni och Jonas som har Braiths syster, Gin! Syskonen fann varann och lekte väldigt! Braith hade visserligen lite annat i tankarna då och då också, men se då kom tråkiga matten och hytte med fingret.. 
 
Efter en trevlig promenad så åkte vi tilllbaka till Björkåsens BnB hos Kennel Meadowlark, dags att korka upp vinet!
Hundarna var väldigt trötta och det var nog vi med, men vi hade trevlig sällskap av Eva, som hade en kusin till Pejla samt en liten tik som var lika gammal som Braith.
 
 
 
Dagen efter, wow.. lite bakis och skakis.. En vekling som jag är inte van. Så jag kände mig lite ur balans hehe. Men vädret var riktigt grymt, kanske inte bästa hundtränings vädret men grymt människoväder. Roger Phillips som har Lakedown Labradors i Wales hade hand om oss med open hundar, och Simon Hansell hade hand om novic hundarna.
Roger var väldigt fängslande att lyssna på, vi gick igenom grundarna ibörjan och vikten av att träna rätt och vara koncekvent. Och alltid belöna, alltid vara glad när hunden gör rätt - det ska vara KUL!  
 
Oban och Jenny var riktigt på g ;) 
 
Roger lever sig in i det han talar om. (Bild lånad från facebook) 
 
 
Hans sa egntligen inget nytt, men vi, både jag och Jenny fick bekreftelse på att att vårt träningstänk bär frukt, Roger tränar på liknande vis och har fört fram 3 hundar till field trial champion. Jag och Jenny fick beröm för våra hundarna fina spik raka linjer!! 
 
Sen efter lunch ville han använda dom underbara fårstängslen som finns runt om på Björkåsen... Pejla ville inte alls hoppa. Och dom gångerna hon gjorde det så ramla,fastna, volta hon.. Hon även missbedömde avstånden och hoppa rakt in i staketen.. Jag vet inte varför. Hon har ju hoppat förut, utan träning. Så efter det blev hon väldigt låg och loj och hela hennes träningssug försvann.. Hon gjorde det jag bad henne om men inget mer, tur att våra linjer och våra närsök är grymma så vi fick styla lite ;) haha
 
Ni ser den där lilla ön i mitten av vattnet, där hade alla hundar fått varsinn apport förut under förmiddagen.. Fast får en helt annan vinkel och utan hoppen på vägen. Stenmuren och stängslet.. På eftermiddagen vill ha se villka hundar som skulle klara att skickat där bilden är tagen ifrån och förbi ön som dom varit på först och vidare ut där Roger stod! 
Endast två hundar klarade första övningen där dom skulle skickas blint!! Dom andra hundarna fick markering dit, och inte ens då klarade alla det. Grymt svårt.. Man skulle ju även stå så hundarna skulle skickas snett över hindren.. Jag och Pejla var dom enda som inte ens försökte. Hon skulle ju inte ens hoppat över staketet hehe.. 
 
Zoomat, nu ser ni Roger
 
Så jag var lite besviken måste jag säga, inte alls på kursen för den var riktigt bra. Och inte heller på Pejla, jag vet att hon gör allt för mig. Men såklart besviken över det som hände..
 
När kursen var klar så plocka jag ut Braith. Birgitta kom förbi och span in honom lite och gillade det hon såg. Vi visade lite vattenapportering, första riktiga för i år och alla apporter i handen utan skakningar.  
Sedan gick jag och Jenny vidare och testade några av dagens övningar på Braith. Närsöks övningar där vi lagt apporten på en stor sten osv,man tränar ju alltid närsök i backen. Roger berätta att han åkt på att han inte hade tränat det med en av hans hundar. En fågel hade satt fast sig i ett träd på en tävling och hunden letade bara i backen..  Braith hade tydligen laddat i bilen för så bra som han gick i lördagas har han aldrig gått..
 
Sen ville vi testa lite hinder. Vi visade honom med att låta Oban och Pejla hoppa, och sedan gjorde även Braithmannen det med! 
 
Sedan fick han också testa på att skickas snett över stenmuren och över staketet och det fixade han galant! 
 
 
Nöjda och väldigt trötta åkte vi sedan hem mot Stockholm, massa nya planer och jag hoppas dom går i lås! 
 
 
 
Söndag, vaknade upp och kände mig helt mör! Men vi skulle ut till Bromma för Walkup träning med Jenny, Malin, Åke samt Maria.
Jag och Åke började som kastare åt Jenny, Malin och Maria. Och sedan var det Åkes och min tur. Pejla var lite låg idag med, men gjorde det hon skulle.
När vi sedan åkte hem så märkte jag att hon markerar på nåt ben, jag såg inte vilket utan hon gick orent, och väl hemma så spydde hon. Idag mår hon som vanligt dock, lekte med Braith redan på morgon pinken.. Hon var väl trött igår samt efter alla kraschar hon gjorde igår är jag försvånad att hon ens gick alls.. hehe 
 
 
 
 
Idag är det plugga vidare på teorin och jobb i eftermiddag! Tack Jenny för en grym helg :) 
 
 
 

Kommentar:
#1: Jenny

Tack själv!! Supernice! Härlig läsning!! Lycka till med pluggandet!

2014-04-21 @ 21:39:12
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: