Artemissil Gundog

2013-09-07
09:16:25

Viltträning
Hallojsan!
 
Hundträningen är i fullgång! Tur jag har tre stycken jag kan fördela det på hehe. Jag hade ju plockat fram vilt till igår.
På förmiddagen så tog jag med mig Braith ut och träffade upp en kompis som har en jaktlabbe hane. Vi började med att dom skulle sitta kvar medans jag berättade upplägget för Jenny, sedan fick dom sitta ytterligare när vi sprang runt och hoppa och stutsa i skogen.
Vi gick sedan lugnt fram till hundarna och berömde dom. Sedan lekte vi "följa John" det innebär att ett ekipage går först och bestämmer vart/hur/när/hastighet och det andra ekipaget bara följer. Toppen bra fotgående övning, rundar träd 3-4gånger, hoppa över stockar, "inte nudda mark" det var jätte kul.
 
Nu var dom lite varma i kläderna! Satte ner dom igen medans vi gick ut och gömde 4 olika vilt vid en stor gran, vi kvackade och visade tydligt vad vi gjort. Backade sedan där ifrån och skickade på linjetag, sedan flyttade vi på oss till ett nytt ställe och skickade till granen igen.
 
Sedan delade vi på oss och Jenny och Ben gick och samlade sig lite och jag och Braith gick och la ut ett sök. 7st vilt lades ut. Jag började längst ut och gick sedan mot startplatsen.
Detta var Braith första riktiga sök, och jag är så nöjd!
Han hade lite svårt när jag la viltet brevid oss så jag fick stoppa på mig allt som kom in (tungt). Han hämtade 6st väldigt fort, han jobbar väldigt fint och man såg att han både jobbade med minnet och näsan. 
Han tvekade en kort sekund på kaninen, den var inte helt tinad så när han stod och hängde lite blåste jag inkallning, då släppte han kaninen och kom emot mig, jag blåste stopp och skickade på hans apportkommando "B" och han vände då om och tog den direkt! La sedan ut den igen och bad han hämtade den och det var inga problem. Det har aldrig varit tvekan på kanin innan heller, men denna var inte helt tinad så kanske det spelade in?
 
Sedan var det Jennys och Bens tur, jag och Braith satte oss då ner och bara kollade på både när hon la ut det och när Ben hämtade in det. Väldigt väldigt bra sätt att avsluta det hela på.  Jag är väldigt nöjd!
 
Notering till mig själv; Bestäm och var konsekvent med hans avlämningar, framifrån eller från sidan. 
Det är fördelar med bägge, personligen föredrar jag att han lämnar framifrån, men då blir han lite stissig efter. Och lämnar han av från sidan så tycker jag det tar "för lång tid" men han verkar föredra att komm in i fotposition.. Bestäm och håll fast vid det!
 
 
När vi var klara med grabbarna så hjälpte Jenny mig att lägga ut ett sök till Magda och Pejla. När vi gjort det så gick vi hem, jag gick och hämtade Nea från skolan och sedan gick jag ut till skogen igen med tikarna. Då hade söket hunnit ligga ett tag.
 
Skickade Pejla på dom 3 första och sedan skickade jag varannan. Pejla hade sjukt mycket spring i benen och hade nog behövt jobba av sig lite innan, men det var okej ändå, hon stannde upp när hon fick vittring. 
Efter så gjorde jag en variant på rutan, långa linjer och det gick skit bra! Avslutade sedan och gick hem, riktigt nöjd med dagens hundträning.
 
Det finns alltid saker som kan bli bättre, med Braith behöver jag vara med nogrann. Jag kan inte slarva med honom som jag har kunnat med Pejla. Hon har alltid funnit där med mig, Braith behöver tydligare "ramar"  
Med Pejla fortsätter jag som jag gör, för att inte tappa denna nyvunna självständighet och iver så kommer jag fortsätta blanda självständigt arbete med dirigeingar. Fokus är att linjerna ska bli långa och raka igen, nöta nöta :) 
Magda är som vanligt, "picking up dog" 
 
 
Här kommer racerkuten med en kråka!
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: