Artemissil Gundog

2013-09-14
04:43:07

Träning
I Onsdag så åkte jag och Pejla ut till Ågesta för att träffa Jenny med Oban, Annika med Zingo och Annika med Ozzy. 
Första gången Jenny kom ut till oss, jätte trevligt! Vi alla hade olika planer vad vi ville göra av kvällen men ja. Tjejer som vi är så kan in ju förstå att det inte hans med mer än en övning, som gick ömsom vin ömsom vatten för alla - utom Annika och Ozzy som lyckades över Annikas förväntan, Ozzy visade verkligen vart skåpet skulle stå, dags att sluta gulla med mig morsan sa han! 
Detta var Pejlas första träning i grupp på rätt månader så jag är glad att vi ens kunde vara med, hon gick tillbaka lite i gamla spåren och tvekade på skick över diken på diagonalen. Vi gjorde en form av rutan, man går till fyra ställen och lägger ut varsin apport och sedan går man tillbaka till 1a stället och därirån väljer man vart man vill skicka till 1,2,3 eller 4an, sen går man runt till varje station och gör samma sak. Man kan ju tycka, eftersom att hundarna såg alla utlägg så borde detta varit enkelt men diagonalskick är aldrig enkelt och vi var ju rätt övermodiga med avstånden också *visslar*.
 
Men det är lite skitsamma hur det går känner jag just nu, jag är så jäkla glad att vi ens kan vara med nu, jag och Pejla.
Jag har lagt all tävlig med henne på is, vi får se hur det blir i framtiden. Jag vet att hon taggar till och blir vass i skarptläge så jag hoppas på att komma med/klara Kkl i år så vi kan ev sikta på A-proven nästa år. Men vi får se hur det blir.
 
På torsdagen så tog jag med mig mina små yngsta svarta, Pejla och Braith och åkte ut till Sorunda för att träffa upp Helene som har ett gäng hundar men hon körde då sin jaktcocker, Skylla och sedan var Lotta med med sin golden, Skoj.
Detta var Braiths dag och jag ägnade mig åt honom, första träningen i grupp för honom. Lugn och fin, uppmärksam. Stadig kille är han. Han satt lös hela tiden även när jag kastade åt dom andra, när andra hundar sprang förbi honom. Men han knallade faktiskt en gång, när Helene skulle skicka Skylla på ett dolt linjetag? Haha jaja det brann väl till för stackarn.
Vi var i skogen och kastade markeringar åt varann, Skoj och Skylla är ju lite mer avancerade och framförallt Skoj stilade med dubbelmarkeringar med dolda nerslag och linjetag och annat. När hundarna var varma i pälsarna så gick vi bort till ett litet vattendrag och gjorde samma övningar, fast nu över vatten. Vi kastade så att dom fick simma över vattnet och upp på land för att hitta/hämta dummyn.
Braith var jätte duktig med tanke på hans ringa erfarenhet av att någon annan kastar, eftersom det var springvatten ibland och simvatten ibland så tappade han bort sig då och då men lyckades alltid komma in med apporterna och gav verkligen inte upp. Hans sista apport tappade han bort sig lite väl så ist för att låta honom lösa det själv passade jag på att träna inkallning och  - succé! Han vände och kom in direkt, vi gjorde om och han spikade nu sin markering! 
Gullunge! 
 
 
Där sitter dom, Braith och Pejla.!
Pejla fick också några markeringar men Helene blandar lite med sina apporter och hade några med andvingar på. Och Pejla har alltid prioriterat vissa saker. Och ja när hon fått smak på att det fanns dummy med andvingar så ville la inte hon ha vanliga tygpåsar? Usch, verkligen inte... Man är la jakthund! Ingen annan av hundarna brydde dig dock om blandningen.. haha Pejla.. Min Pejla
 
Braith tuppade sedan av och var inte allt för kontaktbar på vägen hem ;)
 
 
 
 

Kommentar:
#1: Jenny

Bra beskrivning ;) Nu tar vi nya tag!


Bekymra dig inte om knallning! Oban knallade i grupp tills han var 1,5 (eller mer), låg ju mest hos mig... Härligt att Pejla är på g! KKL och A-prov är en bra plan!

Svar: Nä han brukar som sagt inte knalla, han är inte riktigt den typen. Vi får se. han får följa med ikväll :)
Zara Winkler

2013-09-14 @ 22:20:39
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: