Artemissil Gundog

2013-10-14
09:22:00

Rosa fluffiga moln
Jag går omkring lite grann på rosa fluffiga moln. I lördags åkte jag och familjen ner mot Småland, på kvällen hem till Ninni och Jonas för lite trevlig samvaro, dom har Braith syster Gin. Kul att se henne, kan dock konstatera att dom är som natt och dag och att dom är helsyskon är svårt att förstå hehe. Jag skulle gärna låna lite av henne energi och stoppa i Braith i vissa lägen och jag tror dom vill låna lite lugn och fokus från Braith  ;)
 
Tidigt söndagmorgon gick jag och Pejla ner och käka frukost på hotellet, sedan vidare hem till Janne och Birgitta Staflund Wiberg. Vi samlades ett gäng och styrde sedan kosan mot Skåne. Det var en kurs dag och lära om A-prov - i skarpt läge.
 
På förmiddagen var det andjakt, och Pejla fick börja med en dirigering åt motsatt håll från där allt vilt rasade rakt bakåt in i ett buskage kanske 150m. Jag fick inte ut henne på så som jag ville så eftersom att de var träning så kallade jag hem och skicka om. 
Varför gör inte alla så? Ta hem hunden och skicka om, om det går! Apporten blir så mycket mer värd! 
 
Utan att skryta var också det den enda gången jag behövde ta hem henne och skicka om - på hela dagen!
 
På eftermiddagen var det rough shooting och två drev på rapphöna - Premiär för både mig och Pejla. Fyfansen vilken kul jaktform, och se hur spanielhundar jobbar, som små illrar!
 
 
Även här visade hon att hon är fullt styrbar och sätter på näsan och jobbar självständigt och hon fann alltid det hon sökte efter.
 
Det finns så klart alltid saker som kan bli bättre och det är att jag vill ffa att sido-kommandona ska bli längre OCH vikten av en bra söksignal. Hon drar ner tempot och stoppar ner näsan i backen men jag vill hålla henne ännu tightare och lugnare, jobba jobba jobba!
 
Både Birgitta och Janne sa att vi helt klart är redo för att gå ut och starta på A-prov! Kom även fram en skytt till oss efteråt som fråga hur jag tyckte att det hade gått. "Bra sa jag, jag är väldigt nöjd" "Det ska du vara" sa han, "hon jobbade jäkligt fint där ute, bra jobbat!"
 
 
Blev tyvärr inga bilder igår, för vädret var inte jätte kul, blåste rätt mycket och smådugga.. Känslan när jag åkte hem igår var att min hund är värd sin vikt i guld. Nu kan det bara bli bättre och bättre och ju mer jaktlig erfarenhet hon får, desto säkrare kommer både hon och jag bli.
Det är en svår balans att ha en hund som är super lydig och samtidigt att få dom jobba självständigt.. Man måste tänka till många gånger och släppa lite.
 
 
Hade det varit en tävlig igår hade vi pga av första fågeln inte blivit godkända, och vissa apporter kunde ju vara snyggare.. Men hade det inte varit just för första fågeln hade vi åtminstone gått till pris :) 
 

Kommentarer:
#1: Ninni

Tack för att ni tittade förbi. Så kul att träffas igen.. Rätt om jag tvingade i Kenny lite äppelpaj hehe..
Du har så rätt så rätt om Gin och Braith.. Både om att det känns konstigt dom är kullsyskon och om energin.. :)

2013-10-14 @ 15:07:48
#2: Jenny

Roligt att läsa! Bra jobbat! Nästa gång hänger jag gärna på om det finns plats för icke-Meadowlarks :)

Svar: haha men Pejla är ju ingen meadowlarkare! hehe
Zara Winkler

2013-10-18 @ 21:23:04
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: