Artemissil Gundog

2013-11-12
10:10:00

Jag blir inte (klicker)klok....
Jag kollar runt lite på olika bloggar.. Vad jag märker är att framförallt yngre förare, tänker väldigt mycket.. Det känns som att det blir lite "cirkus konster" över hela jaktträningen. Det behöver inte vara negativt, vi tränar ju för att vi tycker det är kul!
 
 
Men det jag också märkt är att hundarna är väldigt ivriga när man tränar med t.ex klicker.
 
Jag funderar, I jakten är ju A och O att hunden är lugn, det är ett beteende vi vill ha..  När man lär in saker med klicker belönas ju aktivitet... Eller? 
Det känns lite som att det är väldigt mycket fokus på hur man lär in saker ist för att hunden gör sakerna.. Hur får man fram det naturliga hos hunden när man är inne och petar hela tiden på allting? 
 
T.ex fotgåendet, det vill ju jag ha lugnt och avslappnat så både jag och hunden kan ha koll på apporterna, när jag kollar på lydnads/klickerhundar så är det ju ett förväntansfullt lite stressat fotgående. Hunden försöker ha koll på föraren och belöningen.. 
 
Möjligt att jag är helt ute och cyklar nu, jag kan inte ett jota om klicker eller lydnad...
 
Men så här vill jag ha fotgåendet lugnt och fint - Nea och Pejla 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: