Artemissil Gundog

2013-11-08
11:04:01

Gick paj
Det där med att träna "lite varje dag, och utan mina andra hundar", den ideén gick paj lika fort som jag tänkte den ;)
 
 
 
Braith och Pejla följde med ut på en liten skogstur, med oss hade vi minidummys. Dom fick varsin markering, på samma ställe la jag sedan ut en dummy som Pejla skulle få senare (hon såg inte det utlägget.) I ett litet område framför fick Braith en markering, när den var inne så skickade jag Pejla på sin dirre som låg i område nr1, hon var tvungen att gå över Braiths markeringsområde för att komma dit. Hon förstod ju förstårs att det var så övningen skulle gå till och saktade inte ens ner när hon var i Braiths område..
 
Sedan gömde jag 4st dummys i Braiths markeringsområde, skickade Braith på 3st på olika avstånd. Pejla fick hämta den sista. 
 
Avslutade med att gömma en dummy som Braith inte såg, i en rot, lite högre upp. Ville checka av lite hur bra söksignalen sitter utan retning, och vad han gör om han inte hittar den på backen - tar han till benen eller vad händer?
Jag tycker att det är mycket bättre såklart att lära en unghund att söka ordentligt i backen, men det är kul att testa och se :)
 
 
 
Jag tycker det är så himla mycket roligare att träna fler hundar samtidigt när jag är ensam... Fast jag vet att Braith behöver ensamtid.. Men vad tusan.... 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: