Artemissil Gundog

2013-11-25
12:37:00

Dirigeringshelg..
I Fredags träffade jag upp Cattis för träning, vi var på ett rätt bra ställe i Haninge där vi kunde göra långa linjer och skjuta med apportkastaren.
 
Vi värmde upp hundarna med att göra klockan, för att förstärka höger/vänster inför nästa övning.
 
Vi gjorde övningen som Jenny lärde mig, man lägger ut 3 apporter rakt ut som blir linjetaget och en apport till höger och en till vänster. Inte som ett kors utan stoppet var på olika ställen för att inte hundarna skulle sakta in och förvänta sig ett "stopp"
 
Man börjar med att skicka på linjtetaget, sedan  "ut" igen och sedan vinka höger eller vänster. När sidoapporten var inne så skickade man på linjetaget igen för att bygga på linjen. Avståndet från oss till "ut apporterna" var minst 200 steg jag tappade bort mig efter 190 steg hehe..
 
På filmen är det Cattis som skickar Coffey. Det tar ett tag för Cattis att bryta hans snea linje.. Varför vet jag inte ;) Ser ni at det är som en öppning mellan granarna? Och så ser ni att det är en "vägg" med granar längst bort? Där är linjetagsapporterna
 
 
 
Och i söndags kom Cattis och hämta upp mig och Pejla, vi skulle till Reedsweepers på Walkup kurs! Vi var en jämn grupp och alla var på samma nivå.
Första gången med bumper för mig och Pejlas del och det var jäkligt spännande och nyttigt. Det fanns ju varken en skytt eller kastade utan det lät bara Pang och så kom en apport flygande. Helene hade preppat några områden med dirigeringar och vi växlade mellan att få dolda/något synliga dirrar och det var inga direkt markeringar heller så det gällde verkligen att ha hunden i hand. Vilket var riktigt svårt eftersom det blåste och nästan alla hundar blev helt döva när dom kom för långt bort. Här fick många förare gå ut och "plocka" hunden direkt. 
Pejla var hyfsat duktig efter uppvärmningen, inte riktigt så lydig som hon brukar. Jag fick säga till henne några gånger "Men Pejla!!, lyssna!" haha. Men jag är nöjd hon tog mina tecken och signaler fint. Det enda är att hon blir rätt frågade om hon inte hittar sin markering fort nog. Kör jag för mycket dirigering så brukar det få den här effekten (på dymmys! inte på jakterna!) tyvärr då gäller det att så och vänta ut henne när hon frågar.
En annan grej är att jag vill att hennes närsök ska vara tightare på längre avstånd. Men annars är jag nöjd faktiskt. 
 
Riktigt lyxigt att gå på kurs faktiskt, färdigt och bra upplägg och man behöver "bara" göra som man bli tillsagd :) 
 
 En bild på mig och Cattis som jag snodde från Jennys blogg  http://searoverallinduff.blogspot.se/
 
 
 och här är Cattis och Jenny
 
 
 

Kommentarer:
#1: Jenny

Trevlig läsning! Ni var duktiga! En del av oss andra hade ju problem. Bra snott ;) Fyfan vad jag ser ut i mössan.. Hur såg jag ut innan du rättade till den..? Hmm

Svar: haha jag skulle tagit en bild hur det såg ut innan ;) Men efter denna bild så räta jag till kanterna på din mösse, då bidde det schnyggt! :)
Zara Winkler

2013-11-25 @ 21:17:32
#2: Annika

Härlig dag ni verka haft! vilket lyx att bara få komma och göra som man blir tillsagd! hmm skönt för en gång skull va? haha..

Svar: haha ja och jag la mig inte i en enda gång ;)
Zara Winkler

2013-11-25 @ 21:45:05
#3: Jenny

Hmm. Tur att du rättade till den.. Lika bra att slänga eländet.. :)

Svar: haha nej! Men jag fixade den ju *tummen upp*
Zara Winkler

2013-11-27 @ 21:51:23
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: