Artemissil Gundog

2013-05-20
08:43:00

Mocktrail
http://www.ssrk.se/prov-utstaellning-avel-utbildning/utbildning Det var det Mocktrailet jag var med på igår.
 
Dom hade delat upp det i två tävlingar för det var många som åkte ut i första omgången.
 
Första omgången började med en Drive, jag hade som vanligt sista startnummret så när det var min tur fanns det inga "fåglar" kvar. Jag och en tjej till gick då direkt vidare till andra omgången, en Walk up.
 
Pejla börjad med en bli dirre inne i hage, dirren hamnar kanske 15meter ifrån en markering som nyss var intagen. Jag får ut Pejla till rätt område hyfsat snabbt. På väg in snubblar hon lite över staket tråden..
Hennes andra apport var också inne i hagen, en fördröjd markering som jag vet att hon hade sten koll på.. Jag sickar henne och hon springer på sidan av staketet för att förska hitta en öppning, fröken fräken har nu bestämt sig att hon inte ska in i hagen igen där otäcka tråden fanns, Basta.. Jag kallar hem och hon är där med ute..
 
Vinnare i första om gången blev Tomas Söderstöm, 2a blev Marie Duse och 3a blev Madelene Rune.
 
 
Andra omgången blev betydligt bättre! 
 
Hon skickas på en fördröjd markering inne i skogen. det blev lite dyrning för att hålla henne kvar där inne, men hon fixar det riktigt bra, det var många som hade svårt med dom apporterna.
 
Sedan gör hon några snygga dirigeringar till..
 
Jag blev lite orolig då vi kom fram till ett trädstaket, som många hundar skulle över.. Vi har inte tränat hopp och ja eftersom hon inte ville in i hagen förut så tänkte jag att det var kört..
 
När det var Pejlas tur så får jag såklart en blind dirre genom staket.. Jag laddar och känner att jag verkligen får till ett bra skick, JAH, hon springer rakt ut och jag trycker på med ännu ett ut framför staket och hon bara hoppar över, jag blåser stopp och sedan vinkar jag vänster och hon far in i skogen och kommer ut med apporten, hoppar över igen och kommer in..
 
Jag var så stolt i det ögonblicket!
 
 

Sedan var det en Drive till, och Pejlas ska skickas till en apport som jag tycker är hysat enkel. Men här gäller det ju att hålla henne i området där apporen finns så hon inte springer vidare till en annan, jag lyckas inte riktigt hålla henne i området, det blir lite mycket joystickande, så jag tar hem henne.
 
Man behövde ha fått 5apporter för att få "godkänt"  (Pejla åkte ut på sin 4e) det var bara en hund som klarade det i denna omgången och det var Tomas riktigt duktiga hund Snipe. 
 
Pejla blev dock ändå placerad som 3a!
 
 
Heja min hund! 
 
 
Efter kom Phil fram och berömde henne och tyckte att hon var en riktigt fin hund, och berömde henne apport över staketet. Det betydde mycket.
 
Även Tomas kom fram efter och sa att han tycket om henne och att hon var jätte duktig.
 
 
 
Inte illa pinkat av en 2,5åring bland jaktchampions och elit hundar va ? =)
 
 
 
 
Det var mycket väntan igår och Pejla är verkligen en hund som kan koppla av! Här är hon på linjen när domarna har konferans
 
Hon hade dock lite jobbig då hon är allergisk mot myggbett och dessutom verkar mygget älska henne..
 
En bra dag och väldigt trevlig dag stort tack till Träskaten för den suveräna maten och härliga markarna!
 
 
 

Kommentarer:
#1: Maria

Härligt jobbat! Bra med spontantävlingar ibland, man hinner inte stressa upp sig så.

Hälsningar "Kalla"

2013-05-20 @ 10:50:42
#2: Zara

Ja fler sånna! =)

2013-05-20 @ 11:10:59
#3: Jenny

Vilken rolig läsning! Vad duktiga ni är - bra jobbat!! Extra särskilt plus för staketet! Egen lärdom från helgen, men jag är ju så j**la feg själv.. Hmmm. Bra att ni visar elitekipagen var skåpet står ;P Heja heja!

Jobbigt med myggorna, stackars :(

Svar: Staket är jag sjukt nöjd med! och lite smått chockad ;) Jag ska strax läsa din blogg =)
Zara Winkler

2013-05-21 @ 22:28:54
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: