Artemissil Gundog

2013-06-24
09:10:52

Läges uppdatering
 
Godmorgon!
 
Förra veckan så började lite lätt med Pejlas kondiotionsträning igen, men jag följer inte mitt tilldelade schema utan jag ska få ett nytt. Som vi misstänkte så blev det för mycket aktivitet. 
 
Det har blivit mycket simning och en del cykling och dagliga sit-ups!  Jag har även fått till två riktigt bra träningspass med Pejla förra veckan som jag känner mig nöjd med.
Vi jobbar just nu med söksignalen, hålla sig kvar i området. Även hantecken i söket - Sök bakåt,framåt och åt sidan. Vittra in ett område och så flyttar man runt hunden efter varje apport.. Lena tog tid och sa att Pejla höll sig i sitt område i över 5minuter! 

Jag har gått tillbaka till klockan, långa avstånd mellan apporterna och mera terrängbyte, t.ex att hon ska springa vänster upp för en uppförbacke, och så hade hon den högra bland gyttja och högt gräs!  
Eller korta avstånd och mer störning. Jag droppar ut en apport som hon inte ser, t.ex till höger. Sätter sedan ner henne och släger sedan ut en apport till vänster, och skickar sedan mot den högra (som då är dold) Ibland kastar jag även ytterligare en störningsapport mot henne, men skickar ändå på t.ex höger. Jag lägger även ut apporter bakom henne "ut" Viktigt är att öka avstånden mellan hunden och apportera, annars får du en hund som bara gå höger/vänster några meter. 
 
 
Jag gör även mycket minnesmarkeringar, kastar i väg en apport och sedan lämnar jag området. Jag går långt och  igenom mycket terräng, denna övning är bra för både konditionen och minnet *tummen upp*
 
 
Så ja, som ni ser så håller jag just nu på att bygga upp henne igen. Reparerar. 
 
Men som läget ser ut just nu kommer jag inte att anmäla henne till B-prov i höst! Det känns just nu inte som att jag prioriterar det. Jag har anmält till några extra roliga Working test, Paws Wt i Gagnef och till Lag WT i Småland!
Jag kommer även att anmäla henne till KKL!  
 
På lördag är det Searover träff öppen/elithundar! KUL! 
 
 
 
 
Jag kollar även runt och försöker hitta någon kurs jag kan gå med Braithman. Jag försöker få Pejlas uppfödare att ha en valp/unghunds kurs! Hon har några kullar omkring Braiths ålder så jag hoppas hon nappar på den idén. Skulle vara kul!
 
 
 
Magda ska till och löpa här strax. Hon själv visar inga tecken, men dom andra luktar en hel del på henne så det är väl snart dags! Braith har käkat upp min bok, som jag skriver upp allt i! Allt från löp till när dom tappade sin första tand och hur mycket dom väger i vilken ålder.. Skräp hund!  Men jag har för mig att jag läste för ett tag sedan att hennes löp skulle vara i Juni någon gång.
Jag tror att Braith kommer vara för liten för att fatta löpet, jag kommer ändå skilja dom åt på natten och när dom är ensamma. 
 
 
 
Nu ska jag hinka lite mer kaffe innan promenaden *gäsp*
 
 

Kommentar:
#1: Jenny

Bra övningar! Nu blev jag alldeles stressad.. Skulle ju bara köra igenom vatten och lite detaljer (minns inte vad jag skrev igår), men nu inser jag att jag inte alls kört tecken på ett tag och definitivt inte på den nivån. Hur ska man hinna med allt?

Teckenträning a' la din modell får det bli nu. Eller imorgon..

Ses på lördag!

Ciao!

2013-06-27 @ 14:42:25
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: