Artemissil Gundog

2013-12-16
08:32:00

liten kille växer!
Trots minimal träning, så håller han ihop även i ny mark och med andra hundar runt sig (kända)
 
Jag och hussen åkte ut till Lena i Sorunda igår. Vi gick ut till skogs och Lena hade en väldans bra ställe där vi kastade markeringar åt varann, det var var en svårt terräng med djup nedgång, berg och på en granvägg på ena sidan emellan oss.
Jerka är så jäkla duktig, vilken killen har är!
Braith var också väldigt duktig tills han fick en markering bakom granväggen, därefter så blev det verkligen en vägg för honom när markeringar hamnade på den sidan. Spelade ingen roll att jag byggde upp en markering som hamnade bakom granarna uppe på berget som han såg..  Han löste visserligen markeringen, för killen har nosen med sig! Men hade vi räknat WT poäng hade det inte varit nåt att skryta med - men en erfarenhet rikare blev Braithmannen.
Vi bytte sedan plats, gjorde samma sak. Riktigt duktiga killar! 
 
Sedan ställde vi upp oss "på linje" och Kenny sköt i väg skottapporter som vi turades om att ta in. Herregud det var inga lätta apporter. Kenny stod brevid oss så hundarna behövde ha koll både på honom och hinna följa apporten med synen. Apporten gick ju fort och lågt och landade dolt alla gånger. Även här imponeras jag över Braith. Andra gången med apportkastare och han tog sig i väg och bedömde avstånden väldigt bra! Inga spikar! Men här var jag faktiskt nöjd att han avståndsbedömde så fint som han gjorde.
 
Sedan kom vi till det svåra!
 
Jag satte ner Braith, lämnade honom gick kanske 10 meter bara och grävde ner 4 mini dummys runt en liten gran, för tydligheten.
Jag skickade i väg honom till granen, blåste stopp och la ner honom på närsök, när han sökte som bäst drog Kenny i väg ett tomt skott. Braith stannar upp och kollar, men fortsätter sedan söka och finner sin dummy!
Lena gjorde samma med Jerka, och även där - fint!
Sedan ville jag utmana ytterligare *tokig* så när Braith sökte som bäst drog Kenny i väg ett skott igen, Och Lena kastar en dummy. Här blev retningen för stor och han lämnar området, jag kallar in och skickade honom sedan till granen och närsöket igen och lägger ner honom på sök, han söker som en iller! Finner sin apport och när den var inne fick han hämta markeringen.
 
Riktigt riktigt nöjd - vad månne det bli av honom? 
 
 
Ska tillägga här att eftersom Braith har minimal skotterfarenhet så triggar dete ju inte honom som det skulle triggat en skottvan hund! 
 
En bild helt tagen ur sitt sammanhang, men här är Braith ca4mån och kommer med en fasan som nästan är större än han själv! 
 
 
 

Kommentarer:
#1: annika

Sicken kille! härligt träning ni hade!

Svar: Ja det är så kul att han utvecklas, utan jag egentligen gjort nåt :P Haha
Zara Winkler

2013-12-16 @ 10:26:02
#2: Jenny

Bra där! Vilken träning och vilken hund! Precis så där med skott och kast under arbete vill jag gärna köra när vi ses! Suveränt nyttigt och väldigt jaktligt!

Svar: Ja vi kan spinna vidare på det och göra mycket svårare!
Zara Winkler

2013-12-16 @ 21:56:23
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: