Artemissil Gundog

2013-08-19
14:10:00

Premiären!
Fantastikt trevlig helg, både för min del och för många vänner och bekantas del.  Mycket härliga resultat och placeringar stömmade in på Facebook igår kväll, underbart!
 
För egen del hade jag två härliga jaktdagar ihop med Pejla. Jag hade bjudit med mig Karin och duktiga Stella.
 
Första dagen var det många bra apporter, Pejla fick visa sin duktiga markeringssida samt även styla lite med att uppvisa lite dirigerings arbete bland bulvaner..
Måste ju erkänna att dirigeringarna inte var dom bästa efter 2månaders vila hehe men in kom fåglarna efter rätt lite jobb från min sida. 
I eftersökena jobba hon som en spaniel, det är ju lite skillnad från B-provet där man står still och skickar hunden. På riktiga eftersök går man ju med hunden. Jag ska säga i ärlighetensnamn att jag inte vet riktigt hur riktigt duktiga hundar jobbar i sina eftesök. Men in kom allt vilt vi letade efter så hennes teknik fungerar ju uppenbarligen...
 
 
 
 
Skammat är bland det roligaste Pejla vet, mjuka men fasta fina grepp över fåglarna
 
Hon har en bra och tydlig av och på knapp. Hon kan ligga med mig under regnkläder i ösregnet för att i nästa sekund sticka ut som en kanonkula på kommando.
 
 
Men oftast så har hon rätt bra koll på skyttarna hehe
 
 
 Eller vaktar gevären..
 
En väldans massa gäss flög, kom en flock på en lätt 100st. Tyvärr var "mina" skyttar" just då helt nybörjare och visste inte att dom var lovliga.  Attans :)
 
4st älgar såg vi inom loppet av en timme, en tjur och en ko med två kalvar..
 
På eftersöket markerade Pejla en uggla! Hon apporterande den inte, men markerade den. Den måste dött under lördags natten för den låg inte där på dagen. (INTE SKJUTEN!)
 
 jaktledaren tar ut bröstfiléer. Ni ser ju hur duvorna dunar, så jag tog faktiskt inte med mig några hem..
 
Men på tordagen och fredagen hade dom skjutit några rådjur, så jag fick istället med mig lite ben och spill hem till hundarna!
 
 
 
 
 Nu har jag inget planerat förens nästa vecka, andjaktspremiär... Så jäkla rolig årstid!
 
 

Kommentar:
#1: Annika

heja Pejla! vilka fina kort ! vilken underbar helg du måste ha haft! hon är tillbaka ! tjoho!

2013-08-20 @ 07:49:56
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: