Artemissil Gundog

2013-04-30
08:30:00

Lite min syn...
 
Det finns många olika läror i hur du ska göra med din valp/unghund. Träna inte för mycket, låt den vara valp, unghund. Utvecklas i sin egen takt.
 
 
Senare går man på kurs för olika instruktörer som alla säger olika, "det borde hunden kunna nu" eller "oj vad duktig den är för sin ålder, vilken hund" Man får bekräftelse för att man har en lydig hund - men samtdigt lär dom flesta ut "ta det lungt med din hund" Ganska motsägelsefullt tycker jag
 
 
Jag köper det till viss del.
 
 
Jag håller med och förstår det som dom sa till mig om Pejla - Även om det var motsägelsefullt.  Idag så rättar jag till saker med Pejla, som jag borde sluppigt nu. Just hennes självständigthet försöker jag ju få tillbaka. 
 
 
 
Hur som helst så har Braith samma tendenser som Pejla, lite "bror duktig" Jag tar det väldigt lungt med honom, men mest för att han är så liten tror jag ;)
Jag tränar inte med honom, men jag lär honom saker i vardagen. Sitt stanna kvar som sedan blir stadgan, gå på rätt sida om mig och stanna när jag stannar som sedan blir bra fot.
Jag öker svårigheten efter hand. Jag lär honom sitt stranna kvar bland massor med hundar, mitt på centrum i olika sammanhang om jag t ex ska fota, vilket jag älskar och då måste han ju vara still.  Jag blandar inte in apporteringen. Han lär sig saker i vardagen som kommer gynna honom sen. Hyfs. Stanna innan man hoppar ur bilen, sitta och var lugn innan kopplet åker på/av. Inte hälsa på folk och hundar utan tillåtelse - kontakt
 
I apporteringsväg har jag lärt honom plocka upp en apport/eller annat på kommando och ge den till mig, lägga den i min hand. Jag håller på med närsöksignal, jag kastar ut godis när han inte ser det idag (i början så såg han) Jag kan sätta ner honom på godis (som han inte vet finns där) "Sitt stanna kvar" jag backar ifrån honom till lämpligt avstånd och blåser söksignal.
Inkallning tränar jag jämt, ibland med namn och ibland med pipan. I alla situation lätta som svåra.
Stopp har jag en så länge bara använt rösten till, jag har nu börjar blåsa en signal efter han stannat på röstkommando. Senare kommer jag använda mig av boll belöning på avstånd för att lära in det ROLIGA med att stanna. Stanna ska alltid vara kul och givande, inte tråkigt och besvärligt
 
Gå i koppel är något han hatar. Han piper och gnäller och kliar sig. Vilket märktes i söndags när han var med i Enköping. När kopplet var så var han pipg och lite besvärlig, men så fort kopplet åkte han blev han tyst och lung. Så jag kommr lugna mig med "koppel passivitet", för att undvika konflikter och irritation.
 
 
Han är en riktigt härligt liten kille och jag gläds och längtar efter framtiden!
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:
#1: Annika

Svårt det där ....men jag håller med dig till fullo. Din lilla pojk kommer bli en underbar varelse med den starten i livet!

2013-05-01 @ 10:03:58
#2: Zara

Ja det är svårt, man måste ju verkligen se till individen!

2013-05-02 @ 07:49:39
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: